Zakládá proto novou dceřinou firmu Metrostav Deutschland, jejímž prostřednictvím bude operovat na německém a rakouském trhu a systematicky zde soutěžit o veřejné zakázky.
Co bude otevření trhu znamenat?
|
Strach z Česka
Ačkoli se Česká republika stala členskou zemí Evropské unie už před sedmi lety, německý pracovní trh se českým zájemcům automaticky zcela neotevřel a Češi zde mohli pracovat jedině s pracovním povolením. To nyní odpadne. "Chceme využít pádu těchto bariér," řekl LN generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.
Firma půjde na německý a rakouský trh hlavně s tunelářskými technologiemi. "Portfolio tunelářských prací je v Německu a Rakousku mnohonásobně větší než v České republice. Hodně se tam dobudovává železniční i silniční síť," říká Pilát s tím, že firma už podala nabídky v několika veřejných soutěžích. Metrostav v Česku razí například pražský tunel Blanka.
Na začátku se bude Metrostav Deutschland soustředit v německých zemích hlavně na marketing, hlavní jádro zůstane v Česku. Zda bude firma využívat vlastní pracovní sílu, nebo sáhne i k náboru místních pracovníků, se rozhodne až podle konkrétní zakázky. Společnost Metrostav vyhledává aktivity na zahraničních trzích už delší dobu.
Čtěte také: |
Například na Islandu postavila dva silniční tunely, daří se jí získávat zakázky i ve Finsku, kde provedla ražbu přístupových tunelů helsinské podzemní dráhy. Další veřejnou zakázku na ražbu dvou jednokolejných tunelů metra zde získal Metrostav letos v únoru, a to ve sdružení s tamější společností Destia OY. Firma se hodlá ucházet také o polské tendry, kde se investice do dopravní infrastruktury nezmrazily jako u nás. "V Česku bude v porovnání s ostatními zeměmi minimum veřejných soutěží," vysvětluje Pilát.
Přesto se zatím zahraniční aktivity stavební firmy na celkovém objemu práce podílejí jen několika procenty. "Má to spíš jiné výhody, než jsou příjmy z těchto zakázek. Jde o to, abychom udrželi personál ve specializovaných technologiích a neztratili kapacity," dodává šéf Metrostavu.