Lidovky.cz

Auto jako symbol borců? Už jen spotřební zboží

Ekonomika

  7:03
PRAHA - Málokdo si kvůli šetření na nákup vozu odřekne nový počítač, zahraniční dovolenou nebo módní boty. Lidé se budou starat, jak se někam dostanou, a ne čím se tam dostanou. Když už místo vlaku či autobusu zvolí auto, budou chtít vůz s nízkými emisemi, bezpečný a snadno ovladatelný, ideálně řízený vzdáleným počítačem.
Řidič - ilustrační foto.

Řidič - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Tak by měl vypadat svět v roce 2025 podle nejnovější studie nadnárodní poradenské společnosti Roland Berger.

"Vycházeli jsme ze statistik světově uznávaných zdrojů, základem naší analýzy jsou pak interview s představiteli šedesáti společností a organizací, které mají v otázce budoucí mobility co říci. V každé společnosti jsme zpovídali ne ředitele, ale několik odborných oddělení, třeba nákup, plánování, ekonomiku," vysvětlil Roland Zsilinszky, šéf průzkumu v české pobočce Roland Berger.

Čtěte speciál:


Průzkumu se zúčastnili jak přední výrobci aut a automobilových dílů, jako jsou General Motors, Volkswagen, Geely, Ford či Michelin, tak představitelé měst a servisních organizací, například Tokia, Deutsche Bank, Google, Merrill Lynch či Evropské komise.
Výsledkem analýzy je deset hlavních trendů, které budou formovat automobilové trhy v budoucnu.

Globální stěhování
Důležitým fenoménem, potvrzeným i statistikami posledních let, je přesun angažovanosti automobilek z Evropy a Severní Ameriky do Číny, Indie, Brazílie a Ruska.

Jde hlavně o Čínu, která se již loni stala největším automobilovým trhem světa. Kdo chce uspět, musí v Číně vyrábět. Z tohoto pohledu má dobře našlápnuto i česká Škoda, která v závodě Volkswagenu v Šanghaji své vozy už třetím rokem vyrábí a pro niž je Čína největším trhem.

"V rozvíjejících se ekonomikách Škoda včas zachytila vlnu poptávky a vybudovala zde montážní závody," připomněl Jan Linhart, partner poradenské společnosti KPMG Česká republika.

V zemích BIC, tedy v Brazílii, Indii a Číně, se podle prognózy Roland Berger prodej aut do roku 2025 zdvojnásobí na 46 milionů kusů. Růst HDP na hlavu tam bude ještě vyšší, ale z velmi nízkého základu. Loni činil 1700 eur, v roce 2025 má být 3700 eur. To je jen čtvrtina očekávaného růstu v zemích střední a východní Evropy. Z toho vyplývá relativně nízká kupní síla obyvatel BIC, proto tam nabízené vozy musí být malé, s nízkou spotřebou a levné.

Auta budou menší
Celosvětově tak vzroste podíl menších aut. Budou bezpečná, ale bez nadstandardního pohodlí, prostě strohé dopravní prostředky. Tři čtvrtiny aut budou mít menší než dvoulitrový motor, nyní tato kategorie představuje 67 procent všech vozů.

Budou levné, aby byly v Asii a v další etapě i v muslimských zemích a v Africe masově dostupné, Budou malé nejen motoricky, ale i rozměry. V roce 2025 totiž má být na světě třicet megapolí, měst s více než deseti miliony obyvatel. Parkovací místa v nich budou vzácná, auta proto musí být malá.

Navíc musí mít elektrický nebo hybridní pohon, aby neznečišťovala ovzduší. Do center měst nebudou mít kouřící auta s ryze spalovacími motory vjezd povolen.

Infografika - klikněte pro zvětšení:
a

Už žádný společenský symbol
Pád aut z pozice symbolu postavení do pozice běžného dopravního prostředku potvrzuje průzkum priorit lidí. Zatímco pro japonské čtyřicátníky je auto po módě, cestování či filmech na sedmém místě hodnotového žebříčku, současní studenti odsunuli touhu po autě až na 17. místo. Přednost mají počítače, cestování, vzdělávání či móda.

S tím souvisí i jiné vnímání mobility. Stále větší část lidí se nebude chtít zatěžovat péčí o vlastní vůz, ale bude auta sdílet. Již nyní tento způsob dopravy provozuje v USA firma Zipcar. Má 6500 aut, která používá více než 280 tisíc řidičů v padesáti městech a na stovce univerzit. Sdílení vozů, kdy jedno auto používá postupně více lidí, se rozšiřuje i ve Španělsku a Velké Británii.

S rozvojem elektrických pohonů se bude měnit i způsob prodeje aut. Poroste význam dodavatelů energií, kteří budou uživatelům vozů poskytovat stále více služeb včetně zúčtování provozu. Stále méně lidí bude auta vybírat v klasických autosalonech. Poklesne význam výrobců hardwaru, tedy aut, zato vzroste nakupování aut na internetu a u poskytovatelů služeb.

Očekává se stejný vývoj, jakým prošly mobilní telefony. Jejich prodej převzali mobilní operátoři, kteří k telefonům různých značek nabízejí své balíčky služeb.

Česko bude dál vyvážet
Důsledkem všech těchto změn bude pokles pracovních míst v automobilkách a u dodavatelů komponentů v Evropě o 300 tisíc. V navazujících službách ale vznikne milion nových pracovních pozic.
Střední Evropa a Česko zůstanou exportéry.

Očekává se, že v letech 2008 až 2012 se zvýší výrobní kapacita středoevropských továren o 1,6 milionu na 4,6 milionu aut ročně, v roce 2025 to má být 8,3 milionu. Česká republika se na výrobě bude podílet šestnácti procenty, v zemi se ale prodají jen čtyři procenta celkového odbytu v regionu.

Problémem Evropy a hlavně Česka bude stárnutí populace. Současný průměrný věk 40 let se zvýší na 46, a proto mohou chybět pracovní síly, varuje Roland Berger.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.