Lidovky.cz

Přehled cen: kde v Evropě natankujete levněji?

Ekonomika

  7:01
PRAHA - Kvůli vyšší dani z motorové nafty Česká republika letos prodělala už 200 milionů korun. Dopravci Českem jen projíždějí a levnější naftu kupují v zahraničí.

Čerpací stanice. (Ilustrační foto.) foto: Shutterstock

Současné vysoké ceny nafty jsou pro české dopravce noční můrou. Více než Libyjce, kteří těžbu ropy snížili na minimum a vyhnali tak její ceny vzhůru, obviňují dopravci českou vládu.

"Ceny nafty neúměrně zatěžuje spotřební daň, což dlouhodobě zhoršuje konkurenceschopnost české dopravy i průmyslu. Trpí tím tranzitní přeprava i exportéři. Riziko dlouhodobých škod, plynoucích z eroze konkurenceschopnosti, není stále dostatečně doceňováno," uvádí Jan Zrůst, předseda představenstva společnosti CS Cargo. Ta se svými 2500 kamiony patří mezi největší dopravní a logistické firmy ve střední Evropě, její tržby loni převýšily 5,5 miliardy korun.

Ceny u evropských čerpacích stanic - klikněte pro plné zobrazení

prehled

Stát loni v lednu zvýšil spotřební daň na litr motorové nafty o korunu, což mělo podle ministerstva financí přinést do státní kasy dalších pět miliard korun. Z 19 na 20 procent vzrostla i DPH.

To se projevilo skokovým zdražením nafty u čerpacích stanic, Česko se stalo nejdražší zemí ve střední Evropě. A důsledek?

Aut jezdí víc, ale daní je méně
Kamiony, které republikou projížděly, tankovaly v Polsku, na Slovensku nebo ve Španělsku. V zahraničí tankovaly i české kamiony. Prodej nafty u českých čerpacích stanic poklesl, tím se snížil objem DPH placený pumpaři a vybraná spotřební daň dosáhla jen části sumy, kterou vláda očekávala. Například loni v prvním čtvrtletí se na spotřební dani z minerálních olejů vybralo 18,9 miliardy korun, což bylo jen o čtyři sta milionů více než v prvním čtvrtletí roku 2009.

"Kvůli zvýšení spotřební daně Česko loni přišlo o osm miliard korun. To je potvrzené součtem výměrů za všech dvanáct měsíců roku 2010," uvedl Ondřej Pavlík, ředitel společnosti DKV Česmad. Ta vydává karty, kterými dopravci platí pohonné hmoty, mýtné i servisní služby. V Česku má firma tisíc klientů.

Co ovlivňuje cenu pohonných hmot u českých čerpacích stanic

Ropa
Ještě v lednu se ropa obchodovala zhruba za 95 dolarů za barel, v současnosti se její cena pohybuje již na 123 dolarech za barel. Hlavním důvodem zdražení jsou nepokoje v arabském světě a oživení světové ekonomiky.

Dolar
V posledních týdnech výrazně oslabuje vůči ostatním světovým měnám. Investoři se totiž kvůli nízkým úrokovým sazbám v USA a hrozbě snížení ratingu zbavují dolaru a nakupují komodity. Jednou z nejoblíbenějších komodit je právě ropa, jejíž cenu žene vzhůru zvýšený zájem investorů.

Koruna
Pokud tuzemská měna posiluje, jako v dnešních dnech, může Česko částečně ochránit před přílišným zdražováním pohonných hmot. Ty se totiž nakupují za dolary a při silné koruně se za stejnou částku dá pořídit více ropy.

Konflikty
Pokud se v oblastech, kde se těží ropa, odehrávají ozbrojené konflikty, nebo přírodní katastrofy mohou postižené země dodávat méně ropy, a tím se její cena zvyšuje. V současné chvíli probíhá konflikt v Libyi.

Ekonomika
Pokud je světová ekonomika v útlumu, jako tomu bylo v dobách nedávné recese, spotřebovává méně ropy. V současnosti však všechny země hlásí oživení, což bude dál tlačit na zvyšování cen ropy, a Mezinárodní agentura pro energii pro tento rok očekává růst poptávky po ropě o 1,6 procenta.

Intenzita nákladní dopravy přitom rostla. Naznačuje to výběr mýtného. Letos za první čtvrtletí dopravci na mýtném zaplatili 1,974 miliardy korun, meziročně o 34 procent více. Čtvrtinu sumy představuje zvýšení sazeb. Po odečtu tohoto podílu vychází, že počet vozidel na dálnicích se zvýšil o 7,5 procenta. Další desítky tisíc aut jezdily na silnicích, kde se mýtné neplatí.

Přesto výběr spotřební daně v letošním prvním čtvrtletí klesl meziročně o 200 milionů korun na 18,7 miliardy.

Lucembursko je nejlevnější
"Tankování v zahraničí samozřejmě pokračuje. Zhruba třetinu celkové spotřeby nafty kupují tuzemští autodopravci v cizině, kde je cena nižší. Stejně racionálně se chovají i tranzitující kamiony. Je to škoda. Přes Česko musí projíždět, ale peníze tu nenechají," uvedl Martin Felix, mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia.

Nádrž kamionu má většinou obsah 600 litrů. S přídavnými nádržemi, které většina vozidel využívá, se kapacita zvýší až na 1600 litrů. Pokud dnes takový kamion bere naftu v Polsku, ušetří oproti českým cenám při jednom tankování 6500 korun. Natankuje-li při průjezdu Lucemburskem, ušetří dokonce 9500 korun.

Ceny nafty v Evropě sleduje společnost ICOM Transport z Jihlavy, která provozuje 900 autobusů a 500 kamionů. "Aktuálně naše řidiče v zahraničí upozorňujeme, kde je nafta nejlevnější, a kde tedy mají tankovat," řekla obchodní ředitelka firmy Eva Kratochvílová.

Tankování v zahraničí potvrzuje i Petr Vlček, ředitel firmy Autodoprava Hanzalík, která provozuje 450 vozidel. "Levná nafta je v Polsku a třeba i v Bulharsku." Železniční dopravce AWT nemůže se svými 160 lokomotivami tankovat v zahraničí, snaží se tedy kupovat levnější bionaftu.

"S každým dnem nečinnosti přichází stát o daňové příjmy od řidičů, kteří se po Česku pohybují, ale netankují zde," uvedl autor studie o spotřební dani Aleš Rod z Liberálního institutu. Sazba daně by se podle jeho názoru měla snížit nejméně o dvě koruny na litr. Ministr financí Miroslav Kalousek zatím nechce výši spotřební daně měnit.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.