Lidovky.cz

Hobbymarketům je těsno, rozpoutaly cenovou válku

Ekonomika

  15:43
PRAHA - Mezi hobbymarketovými řetězci v Česku se letos kvůli oslabené poptávce rozpoutala cenová válka o zákazníky. Prodejci potřeb pro kutily a zahrádkáře se začali předhánět v nabídce nízkých cen, pomocí kterých se snaží do svých obchodů přilákat lidi a přimět je k utrácení.

Baumax v České republice. foto: Archiv

Tržby hobbymarketových řetězců totiž po předloňském poklesu kvůli hospodářské krizi loni stagnovaly.

Obliba roste

Obliba hobbymarketů v ČR roste a pravidelně v nich nakupuje více než polovina českých kutilů a zahrádkářů. Například v roce 2005 jim podle průzkumu společností Incoma GfK dávalo přednost 57 procent zákazníků. V roce 2000 přitom tento ukazatel činil 40 procent.

Například vedení tuzemských hobbymarketů Baumax dnes oznámilo, že v Česku trvale snížilo 10.000 cen. Baumax zároveň zavedl program, kterým chce garantovat nejnižší cenu na trhu.

"Když zákazník uvidí u konkurence produkt za výhodnější cenu, dostane ve společnosti Baumax výhodnější cenu nižší o 15 procent," uvedl Baumax v tiskové zprávě.

Stejný projekt zaměřený na nejnižší ceny spustily také konkurenční hobbymarkety Bauhaus, které v případě levnějšího nákupu u konkurenčních prodejců v daném městě těmto zákazníkům dají dvanáctiprocentní slevu z konkurenční ceny. Bauhaus zároveň majitelům stavebního povolení nabízí až desetiprocentní slevu na nákup zboží.

Podobné marketingové nástroje už delší dobu používají širokosortimentní obchodní řetězce či prodejci spotřební elektroniky, kteří zákazníkům garantují nejnižší cenu na trhu či ve městě.

Například konkurenční souboj mezi obchodními řetězci Albert a Kaufland loni výrazně nabral na obrátkách a obě společnosti se v novinových inzerátech trumfovaly ve snižování cen vybraného zboží a vzájemně si ze sebe utahovaly, což v Česku do té doby nebylo obvyklé. Cenová válka vypukla poté, co prodejny Albert na začátku září zahájily masivní reklamní kampaň založenou na monitoringu cen v konkurenčních prodejnách.

Hospodářskou krizi pocítily na svých tržbách i hobbymarkety. Pět největších tuzemských hobbymarketových řetězců předloni podle údajů společnosti Incoma GfK a časopisu Moderní obchod poprvé po několika růstových letech vykázalo pokles celkových tržeb, a to o 2,2 miliardy korun na 27,6 miliardy korun. Loni jejich celkový obrat stagnoval.

Podle předsedy představenstva rakouské společnosti Baumax kvůli krizi i v Česku klesla kupní síla obyvatelstva a zákazníci začali více hledět na ceny. "Po krizi ale přijde oživení, klesne nezaměstnanost a kupní síla se zregeneruje. Už letos máme podobné náznaky a mírně vzrostl náš obrat," podotkl jednatel Baumax ČR Alois Penninger.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.