Lidovky.cz

Škodě chybí pět miliard, smělé plány ohroženy

Ekonomika

  20:16
PRAHA - V plánech Winfrieda Vahlanda na razantní růst automobilky Škoda se objevují trhliny. Šéf Škodovky chce do roku 2018 zdvojnásobit výrobu a odbyt aut na 1,5 milionu. K tomu potřebuje masivní investice do vývoje nových modelů i do výstavby nových hal a výrobních linek. Celkovou sumu firma neuvádí. Podle odhadu půjde o investice v řádu miliard eur, které dosud nejsou koncernem schválené.

Škoda Superb Combi v luxusním provedení Laurin & Klement.

Peníze chybí i na nejbližší období. Letos a příští rok firmě schází na potřebné investice 200 milionů eur, asi 4,8 miliardy korun. Uvedl to týdeník Škodovácký odborář.

INFOGRAFIKA

Z této částky se konkrétně nedostává 38 milionů eur na obnovu zařízení pro výrobu motorové brzdy, uvedl v týdeníku Jaroslav Povšík, šéf odborů Kovo ve Škodě Auto.

"Někdo by řekl, že pro firmu, jako je ta naše, to nejsou tak velké peníze. Přesto jsme kvůli tomu museli intervenovat na zasedání Evropské podnikové rady VW," uvedl předseda Povšík. Chybějící peníze na motorovou brzdu by mohly způsobit problém v získání výroby nového motoru. Padesát let staré zařízení by na nový motor nestačilo.

Jaká je celková výše nových investic a na co konkrétně peníze chybí, tyto otázky mluvčí Škodovky Rudolf Dreithaler nezodpověděl.

Od roku 2000 Škoda financuje investice z vlastních zdrojů. Potřebuje k tomu ale schválení koncernu VW, který je stoprocentním majitelem Škodovky.

Například v roce 2007 koncern schválil Škodovce investice ve výši dvou miliard eur na rozšíření závodu Vrchlabí, kde se měl vyrábět nový koncernový minivůz. Výrobu miniauta ale nakonec koncern přesunul do závodu VW v Bratislavě a ve Vrchlabí se nové haly nestavěly. Škoda ale přesto dvě miliardy eur, přesně 49,95 miliardy korun, v letech 2008 až 2010 utratila za investice do vývoje nových modelů a do rozšíření výrobních kapacit.

Investice: 132 miliard korun
Za posledních deset let Škoda investovala do vývoje nových vozů a do rozšíření výroby celkem 132 miliard korun, to je asi 5,5 miliardy eur. Například jen vývoj nové generace modelu Škoda Octavia stál v roce 2004 celkem 10,8 miliardy korun. Celkem 1,2 miliardy korun firma investovala do nového Technologického a vývojového centra v Mladé Boleslavi, které se otevřelo v roce 2009.

Projekt na rozšíření logistického centra Škoda Auto Parts Center o polovinu na 74,5 tisíce čtverečních metrů skladové plochy a vybudování plně automatizovaného výškového paletového sila o kapacitě 30 tisíc palet přijde Škodu na 800 milionů korun. Zprovoznění nových ploch je plánováno na druhou polovinu příštího roku.

Škoda Auto Parts Center je jedním ze tří hlavních logistických center koncernu Volkswagen v Evropě. V nepřetržitém provozu připravuje a expeduje dodávky originálních dílů a příslušenství všech značek koncernu. Přijímá denně více než 24 tisíc objednávek a zásobuje zhruba sto trhů po celém světě. Centrum zaměstnává 500 lidí. Pro logistické centrum pracuje síť více než tisíce dodavatelů.

Počátkem června Škoda v závodě Mladá Boleslav uvedla do provozu novou, 66 metrů dlouhou montážní linku pro přední nápravy modelů Superb, Yeti a Octavia. Díky novým šroubovacím stanicím se výrobní operace na nové lince zrychlila z minuty na 30 vteřin.

Aktuálně se za dvacet milionů eur rozšiřuje výrobní kapacita svařovny, lakovny a montáže v závodě Kvasiny. "Čekají nás dva nové projekty, 18směnný pracovní systém a projekt Yeti 100 tisíc. Ten má zvýšit kapacitu výroby na sto tisíc vozů Yeti ročně," cituje Škodovácký odborář ředitele závodu Kvasiny Pavla Richtera. Loni se vyrobilo 52 550 vozů Yeti. Letošní plán ukládá Kvasinám výrobu 180 tisíc aut Yeti, Superb a Roomster.

Škodu Yeti bude vyrábět GAZ
Miliardy korun stačí na rozšiřování výroby v Česku, ne však na zahraniční expanzi. V zahraničí proto Škoda využívá investic koncernu Volkswagen. Jediný vlastní závod má Škoda v indickém Aurangabádu.

V Číně vyrábí v německo-čínském závodě VW v Šanghaji. V Rusku se škodovky montují v závodě VW v Kaluze. A nejnověji se montáž škodovek, konkrétně SUV modelu Škoda Yeti, díky iniciativě firmy Volkswagen Group Rus rozšíří i do ruské automobilky GAZ.

Včera obě strany podepsaly smlouvu, podle níž se výroba modelu Yeti v závodě GAZ v Nižním Novgorodu zahájí koncem roku 2012. Roční kapacita je 110 tisíc aut, smlouva platí do roku 2019. Vedle vozu Yeti se na lince, exkluzivně vyčleněné pro VW Group Rus, postupně začnou montovat i modely Škoda Octavia a VW Jetta.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.