Lidovky.cz

Ceny chytrých mobilů drtí konkurenční boj

Ekonomika

  7:08
PRAHA - Konkurence na trhu s chytrými telefony se v Česku rychle zvyšuje a spolu s tím se stupňuje i boj výrobců o nové zákazníky. Chytrý telefon má v Česku sice teprve necelých 20 procent lidí, ale obliba těchto zařízení rychle stoupá.

4G HTC Thunderbolt foto: Reuters

Výrobci i prodejci chytrých mobilů jdou proto s cenami výrazně dolů, a nový smartphone si tak Češi mohou pořídit až o několik tisícovek levněji než před několika měsíci.

INFOGRAFIKA:


Ceny chytrých mobilů klesly během pár měsíců až o 20 procent. Ročně pak chytré telefony zlevňují až o sedm tisíc korun. Podle odborníků za to může právě zvyšující se konkurence na trhu a nižší náklady na výrobu.

"Příčinou je pak také nástup levných čínských značek, jako jsou ZTE nebo Huawei, které nabízejí levné modely s operačním systémem Android," doplňuje Michala Gregorová z nákupní galerie Mall.cz.

Jedny z největších slev chytrých telefonů se týkají například finské Nokie, jejíž modely Nokia C7, Nokia E6 a Nokia N8 zlevnily o více než tři tisíce korun. Například Nokia N8 se tak dá v oficiálním e-shopu firmy pořídit za 10 200 korun, což je oproti původní ceně pokles o zhruba čtyři tisíce korun.

ČTĚTE TAKÉ:

Ještě levněji se pak dají chytré telefony pořídit v českých e-shopech, kde jsou ceny ještě o zhruba tři tisíce korun nižší. Zmiňovanou Nokii N8 tam tak pořídíte za 6976 korun, Nokii C7 pak za zhruba 5500 korun. Od uvedení na trh je to pokles zhruba o šest tisíc korun.

Podle odborníků je snížení cen u chytrých telefonů Nokia logické. "Nokia má myslím velké problémy s odbytem," vysvětluje odborník na telekomunikační trh a ICT konzultant Marek Frelich a dodává, že právě proto chce zřejmě tlačit na zákazníky přes cenu.

Smart
Nokia ale zdaleka není jediná, která jde s cenami smartphonů dolů. Během několika měsíců totiž klesly ceny chytrých telefonů napříč značkami. Například cena chytrého telefonu Desire Z od firmy HTC během několika dní klesla o více než dva tisíce a v internetovém obchodě se dá sehnat od zhruba šesti tisíc korun. O několik stovek korun se pak snížily ceny i u telefonů značky Sony Ericsson nebo Samsung.

"Na počátku na trhu figuruje jedna velká značka, pokud je ale trh zajímavý, postupně se na něj soustřeďuje stále více výrobců. Ti soupeří jak s vůdcem trhu, tak i vzájemně mezi sebou, čímž vzniká prvotní cenový tlak," vysvětluje analytik společnosti A. T. Kearney Jiří Donát a s jeho slovy souhlasí i ostatní odborníci.

"Hlavním důvodem snižování cen je fakt, že zájem o chytré telefony výrazně roste a díky zvyšujícímu se objemu výroby klesají náklady. Výrobci tak mohou snížit cenu," potvrzuje i Gergely Csanda, Business & Category Manager v Sony Ericsson pro střední Evropu. S cenami ale kromě výrobců chytrých telefonů musí jít dolů i prodejci a mobilní operátoři.

"Zlevňujeme neustále, a ještě každodenně kontrolujeme konkurenci. Na trhu je velká nestabilita, a český zákazník je navíc vychován tak, že každá desetikoruna je argument ke koupi," vysvětluje Michal Navrátil z Electro Worldu.

Zatímco prodejci musí jít s cenami dolů, aby se udrželi na trhu, motivace mobilních operátorů je jiná. "Operátoři primárně chtějí prodat co nejvíce služeb a k tomu jim právě fenomén smartphonů pomáhá. Jejich cílem není vydělávat primárně na prodeji chytrých telefonů, ale spíše na datových přenosech, které samozřejmě majitelé chytrých mobilů využívají," vysvětluje Frelich.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.