Lidovky.cz

Navigacím zvoní hrana. Porážejí je mobily

Ekonomika

  7:05
PRAHA - Výrobci navigací do automobilů mají problém. Z trhu je vytlačují chytré mobily. Ve většině případů je totiž navigace přímo jejich součástí, případně si lze do přístroje jednoduše stáhnout nepřeberné množství aplikací, které její funkci plní.
Navigace - ilustrační foto

Navigace - ilustrační foto foto: Shutterstock

Výrobci se sice snaží svůj podíl na trhu zachránit a představují "chytré" navigace, podle odborníků však šanci v konkurenčním boji nemají.

Světovým výrobcům navigací do aut, jako jsou například Garmin, Mio, nebo TomTom, klesají tržby a hrozí, že stejně jako oni před časem vytlačili z trhu výrobce map, budou sami odsunuti na druhou kolej chytrými mobily.

INFOGRAFIKA

Tuzemský výrobce navigačních systémů společnost Dynavix dokonce musí podle informací LN kvůli špatným výsledkům propouštět část svých zaměstnanců. "Je pravdou, že český trh přenosných automobilových navigací oproti loňskému roku neroste," říká Ivo Steiner, marketingový manažer společnosti Picodas Praha.

Ta v Česku zastupuje firmu Garmin, která je největším hráčem na trhu klasických navigací. Jeho slova potvrzují i další obchodníci. "Meziročně klesá trh s navigacemi o 15 procent," říká Michal Navrátil, manažer divize telekomunikací v obchodním řetězci s elektronikou Electroworld.

"Prodeje navigačních systémů klesají stále. Oproti loňskému roku jde o pokles zhruba o 30 procent," uvádí obchodní manažer internetového nákupního domu Kasa.cz Petr Hroch a dodává, že na vině je obrovský boom v prodejích chytrých telefonů.

Mobily nabízejí nadstandard

Na celém světě se podle odhadů letos prodá téměř půl miliardy chytrých telefonů. Všechna tato zařízení už mohou fungovat mimo jiné i jako navigace do automobilu nebo pro pěší turistiku.

Oproti klasickým navigačním zařízením navíc nabízí řadu nadstandardních funkcí, jako jsou například bezplatné doživotní aktualizace map, vyhledávání cílového místa hlasem bez vyťukávání písmen na klávesnici, propojení se sociálními sítěmi, recenze míst v okolí trasy nebo reálné fotografie okolních míst, například křižovatek.

ČTĚTE TAKÉ:

Výrobci klasických navigací se však o svůj podíl na trhu nechtějí nechat jen tak lehce připravit. Snaží se proto zaměřit na oblast outdoorových nebo sportovních navigací a zejména na výrobu "chytrých navigací". Ty byly mimo jiné jednou z novinek aktuálního veletrhu spotřební elektroniky IFA v Berlíně.

Jako první představil chytré navigační zařízení jeden z lídrů trhu, společnost TomTom. Právě její navigace by v sobě měla mít už od letošního podzimu zabudované sociální sítě a online služby. V praxi to bude vypadat tak, že navigace by mohla sama informovat přátele ze sociálních sítí Twitter či Facebook například o čase příjezdu.

Další funkcí pak mají být recenze ubytování nebo restaurací podél trasy. Navigace má také bez problémů zaznamenávat hustotu provozu či najít dopravní zácpy nebo uzavírky, a tak umožní řidiči vyhnout se jim. Odborníci však tomu, že by tyto navigace mohly firmám vyhrát boj s chytrými telefony, příliš nevěří.

"Výrobci navigací nemají šanci pokračovat v podobném vývoji navigačních systémů, a to převážně kvůli konkurenčním mobilním navigacím," vysvětluje Petr Hroch z Kasy.cz a dodává, že chytrým telefonům nahrává jak velká poptávka zákazníků, tak nízká cena.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.