Lidovky.cz

Levné auto z bazaru je pro vyvolené. Ostatní zaplatí i dvojnásobek

Ekonomika

  9:27
PRAHA - Tuzemské autobazary, včetně těch největších, jako AAA Auto nebo Auto Esa, lákají zákazníky na výhodné úvěry. Paradoxní ale je, že ti, kteří se snaží ušetřit nebo nemají dost peněz a potřebují nejnižší splátky, auto často přeplatí až dvojnásobně.

Riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil, je překvapivě vysoké. foto: Lidové noviny

Získat výhodný úvěr je totiž těžké a roční úroky méně výhodného úvěru se v některých autobazarech pohybují až kolem 50 procent.

Pokud chtějí zákazníci získat ojetý vůz s výhodným úvěrem a nízkou procentní sazbou u některého z velkých autobazarů, musí mít dostatek peněz. Podmínky těchto úvěrů jsou totiž velmi tvrdé a splní je málokdo.

Trh s ojetými auty

  • Loni bylo v Česku prodáno celkem 800 tisíc ojetých vozidel.
  • Nově registrováno bylo 230 tisíc z nich.
  • Přeprodáno pak bylo 570 tisíc aut z druhé ruky. 
  • Podle údajů společnosti Cebia mělo celkem 370 tisíc z loni prodaných ojetých automobilů stočený tachometr. Na takto upravených vozech vznikla škoda v průměru 20 tisíc korun.

Ti, kteří dostatek financí nemají, tak musí přistoupit na podmínky prodejců ojetin a na jiný "výhodný" úvěr, který jim autobazar vybere. Ten má však často do výhodného daleko. V autobazaru Esa tak například může zákazník s "výhodným úvěrem" od Home Creditu zaplatit roční procentní sazbu nákladů ve výši téměř 50 procent. Kupované auto se tak prodraží často dvojnásobně. A podobná je situace i u jiných prodejců ojetin.

"Na první pohled nabízí lákavé splátky například autobazar AAA Auto. Roční procentní sazbu nákladů ve výši 3,9 procenta je však takřka nemožné získat," potvrzuje právní poradkyně spotřebitelského časopisu dTest Martina Vernerová.

Autobazary se však kritice brání. "Naprosto logicky získávají bonitní klienti od finančních partnerů zajímavější finanční produkty se zajímavějšími parametry,méně bonitní či rizikoví klienti získávají naopak produkty s vyššími úrokovými sazbami," vysvětluje mluvčí Auto Esa Martin Doležal.

Prodej auta - ilustrační foto

Ještě hůř dopadne zákazník, který se nechá nalákat na slevu z ceny auta. Tu nabízí velké množství autobazarů, včetně těch největších, pod podmínkou, že si zákazník koupí auto právě na úvěr. Jenže pokud chce zákazník takovou slevu získat, musí uzavřít úvěr s tou společností, kterou autobazar preferuje, protože od ní má velké provize. Takový úvěr je opět většinou nejvýhodnější pro autobazar, ne však pro zákazníka.

Přeplatit 160 tisíc není problém

"Jeden z našich z klientů se rozhodl pro koupi vozidla v bazaru Auto ESA. Kupní cena vozidla byla prezentována ve výši 165 tisíc korun. Ovšem v případě, kdy se rozhodne auto financovat úvěrem, dostane na auto slevu celých 35 tisíc korun. Zákazník na návrh přistoupil, uzavřel úvěrovou smlouvu se společností Home Credit a zaplatil akontaci ve výši 26 tisíc korun. Z ceny vozu tedy zbývalo doplatit 104 tisíce korun. Po prostudování podmínek úvěru se však zděsil, když zjistil, že namísto 104 tisíc má za dobu trvání úvěru zaplatit více než 270 tisíc korun," popisuje Martina Vernerová z dTestu a dodává, že roční procentní sazba nákladů dosahovala 48 procent.

"Roční procentní sazba nákladů pro úvěry obecně je přitom korektní o polovinu menší, a to i u nebankovních společností," říká Vernerová a její slova potvrzují i zákazníci. "Chtěl jsem v autobazaru AAA koupit škodovku za 130 tisíc korun. Autobazar mi nabízel slevu 20 tisíc, když si vůz vezmu na úvěr, a sliboval výhodné splátky.

Opak byl ale pravdou. Auto bych ve skutečnosti zaplatil dvakrát," popisuje účastník webové diskuse na stránce Recenze-autobazaru.cz. Výjimkou v praxi navíc podle nich není ani to, že autobazar, přestože spolupracuje s mnoha společnostmi i bankovními domy, nabídne zákazníkům pouze úvěr od jedné firmy.

"Chtěl jsem koupit ve velkém pražském autobazaru renaulta. Splátky mi prodejce po telefonu spočítal při ceně 180 tisíc korun na čtyři tisíce měsíčně. Přímo na pobočce však paní nabídla splátky na 5 až 5600 korun od GE Money Auto s tím, že je nejlevnější. Chtěl jsem úvěr od jiné společnosti, ale paní trvala na svém. Když jsem si doma srovnal nabídky všech čtyř firem, se kterými autobazar spolupracuje, vyšel by mě úvěr o desítky tisíc korun levněji," popisuje podnikatel Radim Starý z Prahy.

Autobazar - ilustrační foto.

Souhlasí s ním i odborníci. "To, že autobazary manévrují své klienty do určitého úvěru, je možné. Autobazar je vždy silnější stranou. Mají připravené kupní smlouvy, dohodnuté úvěrové smlouvy, ovládají psychologii prodeje," vysvětluje právnička Lucie Petránková ze sdružení Spotřebitel.net.

I tomuto tvrzení se ale prodejci ojetin brání. "Výběr společnosti, přes kterou je úvěr sjednán, záleží na parametrech automobilu a dále na vstupních parametrech úvěru. My se klientovi snažíme nabídnout vždy více variant," říká mluvčí AAA Auto Dana Pavlousková a její slova potvrzuje i Doležal z Auto ESA. "Při nákupu automobilu nabízí Auto ESA zákazníkům na výběr z několika různých finančních produktů s různými parametry a je jen na zákazníkovi, který z nich si vybere," říká Doležal.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.