Lidovky.cz

E-shopy lákají na zboží, které nemají

Ekonomika

  7:02
PRAHA - Koupit dárek na Vánoce či narozeniny v internetovém obchodě? Pro české zákazníky často velký problém. I přesto, že e-shopy často tvrdí, že mají zboží skladem, stále více z nich není schopno dodat ho včas svým zákazníkům.
Nakupování po internetu, ilustrační foto

Nakupování po internetu, ilustrační foto foto: Shutterstock

Skladové zásoby totiž obchody často nedostatečně kontrolují nebo výrazem "skladem" často myslí sklad svého dodavatele, který ale může být třeba na druhém konci světa.

ČTĚTE TAKÉ:

"V internetovém obchodě mobilnitelefony.as jsem si objednal telefon, který jsem chtěl za dva týdny darovat jako dárek. Dostupnost jsem si nejprve ověřil a počkal na potvrzení, že zboží je skladem. Telefon však nepřišel ani druhý den, ani za týden a ani za měsíc. Na webových stránkách e-shopu navíc bylo ,skladem‘ stále," popisuje svou zkušenost na stránkách nákupního poradce uživatel Jirka a jeho slova potvrzují desítky dalších.

ČESKÉ E-SHOPY

  • Prodej zboží po internetu se v Česku rozvíjí posledních 15 let
  • Dnes funguje zhruba 20 tisíc internetových obchodů
  • Loni dosáhly podle odhadů obratu 33 miliard korun
  • Špatné zkušenosti s nákupem v e-shopu má 29 procent nakupujících
  • 59 procent nakupujících si stěžuje na služby a péči o zákazníka
  • Další stížnosti se týkají nejasných informací o dostupnosti zboží, nekompletních údajů o ceně, dodání špatného či neoriginálního zboží nebo dodání zboží poškozeného a problémů s reklamací
  • Nejhorší zkušenosti mají zákazníci u aukčních a inzertních portálů - 43 % z nich mělo při nákupu problémy

Matoucí informace ohledně skladových zásob zákazníci kritizují například u e-shopu obchodnet.cz, rybarskenej.cz, AlfaTactical.cz a další.

"Já mám zase špatnou zkušenost hned s několika e-shopy, které prezentují výrobky na svých stránkách, ale přitom je samy objednávají z větších e-shopů," říká podnikatel Marek Krejčí z jižních Čech a dodává, že nakupoval rybářské potřeby, které potřeboval do týdne, aby mohl odjet na dovolenou. "Do týdne ale nic nepřišlo, což mi značně zkomplikovalo mé plány."

Nejasné informace

Fakt, že značná část internetových obchodů neuvádí pravdivé údaje o dostupnosti zboží, potvrzuje i Asociace pro elektronickou komerci. Podle ní jsou dodací časy některých internetových obchodů velmi orientační a problémem jsou i nejasné informace o tom, jestli mají obchody zboží skutečně na skladě.

U většiny zboží, zejména v menších e-shopech, je totiž uváděno, že je skladem, a to i přesto, že se ve skutečnosti nejedná o sklad e-shopu, ale o sklad externího dodavatele. "Ten však může být třeba v Argentině," říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

"Pravidelně se na naší Asociaci obrací zklamaní zákazníci, kteří očekávali rychlé dodání objednaného zboží v souladu s informacemi uvedenými na webových stránkách obchodů. A často se ukazuje, že se jedná o zavádějící informace typu Skladem u dodavatele," dodává Vetyška.

Podle něj je tato praxe u českých internetových obchodů velmi častá a týká se zejména elektroniky a bílé techniky. Fakt, že některé internetové obchody nemají jasné podmínky dodání, pak potvrzují i samotní prodejci.

JAK OZNAČOVAT DOSTUPNOST?

Asociace pro elektronickou komerci navrhuje při uvádění dostupnosti zboží používat tyto fráze:

  • „Ihned k odběru“ Zboží musí být ihned po objednání k dispozici na kamenné pobočce. Informace o stavu skladu nesmí být starší než jednu hodinu.
  • „Ihned k odeslání“ Zboží může obchodník ihned po objednání odeslat na adresu zákazníka, není jej však možné vyzvednout na kamenné pobočce. Na stránkách obchodu musí být zřetelně a viditelně uvedena informace, do kolika hodin může zákazník zboží objednat, aby bylo v daný den odesláno.
  • „U dodavatele“ Zboží se nachází na skladě dodavatele nebo distribučního centra, které zásobuje více obchodníků.
  • „Zboží bude k dispozici“ Nabízí spotřebiteli informaci o zboží, které není ještě v prodeji nebo momentálně není, ale již je známá informace, kdy bude. Datum musí být datem, kdy bude zboží již připraveno k vyzvednutí nebo odeslání.

"Neradi bychom mluvili za ostatní e-shopy, ale v reakcích zákazníků se občas dozvídáme o tom, že některé e-shopy neuvádí ve skladové dostupnosti pravdu," potvrzuje šéf internetového obchodu CZC.cz Marek Šalanda a s jeho slovy souhlasí i marketingová ředitelka Kasy.cz Jitka Součková.

"Velké riziko je zejména u zboží, které většina velkých e-shopů nemá, ale zákazník je přesto někde na srovnávači u některého obchodu najde. Proto je lepší si v případě hledání zboží na srovnávači zkontrolovat, zda zboží nabízejí i jiní, případně dostupnost telefonicky prověřit," dodává Součková.

I inspekce zjistila nedostatky

Podle odborníků z branže i samotných obchodníků často využívají e-shopy nepravdivé informace o tom, že je zboží skladem, k získání konkurenční výhody.

"Vlastní sklad nemáme. Zboží je vždy ve skladu dodavatele. Na internetových stránkách ale uvádíme, že zboží je skladem a k dodání ihned," říká pro LN majitel malého e-shopu, který si nepřál být jmenován a dodává, že zboží zákazník dostane do jednoho až dvou týdnů od objednání. Pokud je však na internetu zboží označeno jako skladem, měl by být obchod podle odborníků schopen toto zboží odeslat zákazníkovi do 24 hodin od objednání.

Nejasnými podmínkami e-shopů se zabývá i Česká obchodní inspekce. Ta jen za první čtvrtletí letošního roku zkontrolovala celkem 224 internetových obchodů a u více než tří čtvrtin z nich pak zjistila nedostatky. Téměř 50 procent e-shopů používalo podle inspekce nekalé obchodní praktiky, další třetina neposkytovala správné informace.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.