Lidovky.cz

Lidé šetří a nekupují chleba, bědují pekaři

Ekonomika

  19:13
PRAHA - České pekárny melou z posledního. Lidé totiž na pečivu šetří a kupují ty nejlevnější druhy. Pekárny navíc drtí konkurence ze strany nadnárodních řetězců.
Chléb a mouka (ilustrační foto)

Chléb a mouka (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Podle průzkumu Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů České republiky, kterého se zúčastnilo více než 200 manažerů českých pekáren, je osm z deseti českých výrobců chleba a pečiva ve ztrátě. A to do té míry, že nejsou schopni investovat do rozvoje ani zvyšovat zaměstnancům platy alespoň na úrovni reálné inflace.

ČTĚTE TAKÉ:

V loňském roce byla průměrná ztráta celého pekárenského oboru v tuzemsku více než 200 milionů korun měsíčně.

Češi šetří a jedí méně

Hlavním důvodem tohoto vývoje je, že Češi v posledních letech na pečivu kvůli krizi šetří a upřednostňují levnější výrobky. Klesá ale i jejich celková spotřeba.

"Lidé zkrátka jedí méně. Jídlo je to první, na čem šetří," vysvětluje obchodní ředitel United Bakeries Ladislav Míka s tím, že spolu s odbytem klesá i výroba. "Za poslední tři roky nám výroba klesla v průměru o 20 procent," dodává.

Někteří lidé podle pekařů šetří i tím, že si chleba vyrábějí levněji v domácích pekárnách, jež se staly hitem posledních let. I díky tomu klesla za loňský rok výroba chleba v Česku meziročně o šest procent na 289 tisíc tun.

Výroba chleba v Česku slábne

Každý obyvatel Česka v průměru ročně utratí za chleba kolem tisíce korun. "V zemi, kde se ročně vydá za hazard 128 miliard, další miliardy za alkohol a cigarety, by neměl být problém připlatit si za kvalitní chléb, který čeští pekaři umí vyrobit," podivuje se předseda svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal.

Český pekařský průmysl je navíc podle zástupců oboru decimován růstem většiny vstupních nákladů. Během letošního srpna vzrostly ceny všech typů hlavní suroviny - mouky - meziročně v průměru o 83 procent. U ostatních komodit se pak meziroční navýšení cen pohybuje od pěti do 71 procent. Zdražila také motorová nafta nebo obalové materiály.

Pekaři proto byli nuceni na jaře zdražovat. "Pekařům se sice podařilo trochu nadýchnout, ale kritická situace v celém oboru přetrvává," říká Dřízal.

Řetězce nás válcují

Podle pekařů je pohromou import mražených polotovarů dopékaných v supermarketech. "Nezávislý český trh vymírá ve prospěch nadnárodních řetězců," řekl LN Míka.

Obří české pekárny jako Penam nebo United Bakeries se do supermarketů také dostanou, výrobky těch menších ale supermarkety neodebírají. Částečným řešením je tak pro ně nespoléhat se na cizí prodejní sítě a otevřít si vlastní prodejny.

"Koncept přidružených prodejen je dobrý nápad i proto, že si z toho nestrhávají marže obchodníci," souhlasí Míka.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.