Lidovky.cz

Němci mají první vodíkovou hybridní elektrárnu na světě

Ekonomika

  18:40
BERLÍN - V Německu je ode dneška v provozu údajně první hybridní elektrárna na světě, která kombinuje výrobu elektřiny a tepla z obnovitelných zdrojů a z vodíku. Ten si sama vytváří a kromě využití k vlastnímu provozu ho bude dodávat na čerpací stanice pro auta jezdící na vodíkový pohon.

První čerpací stanice čistého vodíku v Česku zahájila 5. listopadu provoz v Neratovicích foto: ČTK

Stavba tohoto pilotního projektu vyšla na 21 milionů eur (522 milionů Kč).

Zařízení stojící u braniborského města Prenzlau je primárně větrnou a bioplynovou elektrárnou o výkonu šesti megawatt. Ve větrných dnech, kdy je slabý odběr proudu, dokáže podle provozovatele firmy Enertrag využít přebytečnou elektřinu k získávání vodíku z vody.

ČTĚTE TAKÉ:

Ve dnech, kdy naopak nefouká, je pak schopna tento vodík spolu s bioplynem přeměňovat v elektrický proud a teplo pro 9000 domácností v Prenzlau.

Zbytek vyrobeného vodíku poputuje na speciální čerpací stanice společnosti Total v Berlíně a v Hamburku, kde ho budou moct tankovat bezemisní vozidla poháněná právě tímto prvkem. V budoucnu se počítá s jeho využitím i na velkých letištích, i když zprvu jen u pozemních dopravních prostředků.

O ELEKTRÁRNÁCH VÍCE:

Unikátní elektrárnu dnes uvedl do provozu braniborský premiér Matthias Platzeck a označil ji za "kvantový skok kupředu" v oblasti zelené energetiky. Šéf Enertragu Werner Diwald považuje za hlavní přínos nového zařízení schopnost ukládat do vodíku energii získanou z větru. "Vodík je ústřední energetické médium budoucnosti, neboť do něj lze ve velkém množství a dostatečnou rychlostí transportovat a ukládat proud," prohlásil.

Kromě jeho firmy a petrochemického koncernu Total se na tomto projektu podílí také elektrárenská společnost Vattenfall a největší německý dopravce Deutsche Bahn. Základní kámen k této hybridní elektrárně položila v roce 2009 kancléřka Angela Merkelová. Podle původních plánů měla být spuštěna už loni v létě, kvůli finančním a technickým problémům se ale její zprovoznění zpozdilo.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.