Lidovky.cz

E-shopy bojují o holé přežití, konkurence je extrémní

Ekonomika

  20:04
PRAHA - Pro české obchody jsou Vánoce nejdůležitější částí roku. Během nich totiž dosáhnou téměř poloviny svého celoročního obratu. Předvánoční napětí sílí hlavně na webu. Kvůli rostoucí konkurenci a snižování marží na minimum letošní svátky podle odborníků nepřežijí stovky e-shopů.

Nákupy přes internet foto: Shutterstock

V Česku v současnosti existuje přes 30 tisíc internetových obchodů. "Od října do prosince se v obchodech na webu výrazně zvyšuje obrat a samozřejmě i počet objednávek.

ČTĚTE TAKÉ:

Průměrně se dá říci, že v tomto období dosáhnou e-shopy až 40 procent svého celoročního obratu," říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci a s jeho slovy souhlasí i prodejci sami.

"V loňském roce byla nejsilnějším dnem neděle 12. prosince, během které se na Aukro prodalo zboží v hodnotě přes 24 milionů korun. Celkově rostou tržby v předvánočním období o několik desítek procent, stoupá i počet prodaného zboží a nových zákazníků," dodává David Vychytil, ředitel obchodního portálu Aukro.cz.

Marže v jednotkách procent

Jenže právě vidina rychlého výdělku a obrovská konkurence, která na tuzemském trhu panuje, může velkou část internetových obchodů zlikvidovat. Na prodej je už nyní řada, zejména menších, podniků. Například obchod s dětským zbožím Lucishop nebo síť čtyř obchodů patřících do skupiny Extrakosmetika.cz, na kupce čekají i weby Batohy-outdoor.cz, 4body.cz nebo Psi-obchod.cz.

Vánoční dárky a internetové obchody - klikněte pro zvětšení

"V Česku je snad největší koncentrace e-shopů na obyvatele. Konkurence je opravdu extrémní, a tudíž část obchodníků zvolila jako svou konkurenční výhodu nejnižší cenu, kdy pracují s maržemi v jednotkách procent - na to postupně reagují další a strhává se lavina, kdy marže padají pod hranici přežití, což způsobí zánik části internetových obchodů," popisuje Martin Rozhoň, ředitel společnosti Vivantis, která vlastní několik velkých webových obchodů.

"Komplikovaný je navíc i správný odhad dlouhodobých nákladů. Na internetu prodejce také nemá garantovaný odběr, zákazníci se mohou přesunovat z jednoho e-shopu do druhého pouhým kliknutím, což je samozřejmě mnohem jednodušší než v případě nákupů v kamenných obchodech," dodává výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Ne všechny internetové obchody jsou ale na pokraji krachu. Těm velkým a zavedeným se totiž daří dobře. Obrat největšího tuzemského internetového prodejce zaměřeného především na elektroniku, společnosti Alza.cz, činil loni více než 5,6 miliardy korun a letos její představitelé očekávají meziroční růst o více než 20 procent.

Tržby nákupního internetového domu Kasa.cz by se letos měly pohybovat okolo 2,3 miliardy korun a růst hlásí i internetová galerie Mall.cz.

Velcí bojují marketingem

I velcí hráči se před Vánoci snaží nalákat co nejvíce zákazníků, kteří mohou z jejich konkurenčního boje vytěžit. Například Aukro.cz během předvánoční akce prodávalo tablety iPad za 500 korun. Do konce roku chce navíc spustit platformu, která bude specializovaná na segment sportovního zboží.

Nákupní internetová galerie Mall.cz přišla s první virtuální drogerií v pražském metru a Alza.cz zamířila do dalších odvětví, když začala prodávat kromě elektroniky i parfémy, hračky a sortiment drogerií. Jinou cestou šly internetové obchody Kasa.cz a CZC.cz, které vsadily na otevření nových kamenných poboček.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.