Lidovky.cz

Ekonomika

Obchody plánují expanzi. Zhorší se kvalita zboží?

Výprodej

Výprodej foto: Shutterstock

PRAHA - Nejprve stamilionové ztráty, dnes expanze. Ztráta obchodního řetězce Spar Česká obchodní společnost (Spar ČOS) byla rok co rok hlubší, následovalo navyšování základního kapitálu, aby se uklidnila finanční situace podniku.
  7:01

O řetězci Spar se tiše povídalo, že je pouze otázkou času, kdy z Česka odejde. Dnes je všechno jinak a Spar se snaží dostat z potíží expanzí. Zaměřit se chce spíš na menší supermarkety, před měsícem zkušebně otevřel i malou prodejnu pro rychlý nákup Spar to go.

ČTĚTE TAKÉ:

"Plánujeme otevřít další supermarkety Spar a připravujeme několik city marketů v Praze a Brně," uvedl generální ředitel Spar ČOS Martin Ditmar.

Celkem by mělo jít zhruba o osm obchodů. Kromě toho chce Spar dál obnovovat stávající prodejny a sjednotit vzhled svých hypermarketů i menších obchodů.

Předhánění v přidávání

Není přitom sám, kdo chce v náročné situaci na trhu otevírat nové obchody. "Letos jsme otevřeli přibližně 25 obchodů a plánujeme, že i příští rok budeme pokračovat obdobným tempem," říká Eva Karasová z Tesco Stores ČR.

To se chce soustředit jak na obchody Extra, kde nabízí řadu doplňkových služeb jako třeba lékárny, stejně jako na na větší podporu malých prodejen Expres pro rychlé nákupy.

Dvě nové prodejny chce příští rok otevřít také provozovatel sítě Albert – společnost Ahold. Na dvě desítky dalších obchodů chce přestavět a modernizovat. "Díky přestavbě prodejní plochy můžeme nabídnout po rekonstrukci až o pětinu širší sortiment," vysvětluje Simona Caidlerová z Aholdu.

10 největších obchodních řetězců podle tržeb:

Největší obchodní řetězce podle tržeb - grafika

Podobně by se mělo příští rok otevřít i několik nových obchodů Billa. Letos přibyly čtyři nové prodejny s tímto názvem a několik dalších bylo rekonstruováno. Další velké řetězce jako Globus nebo Lidl se k plánům otevírání nových obchodů nechtějí vyjadřovat.

Na obranu útokem se chystají i specializovaní obchodníci. Například síť DM drogerie markt letos otevřela prodejnu s pořadovým číslem 200 a chystá další expanzi. "V plánu máme přibližně patnáct prodejen," uvedla Eva Vaněčková z DM drogerie markt.

Až pět nových obchodů chce otevřít v příštím roce prodejce sportovního zboží Intersport. "V tuzemsku je ještě dost ‚bílých míst‘, která budeme postupně zaplňovat. Konečný počet závisí na dodržení termínů ze strany developerů a pronajímatelů," vysvětluje jednatel Intersportu Vít Podešva.

Svou síť bude rozšiřovat i konkurenční Sportissimo. Má jít maximálně o pět obchodů. Několik nových prodejen otevře i řetězec s elektronikou Datart. Obchodníci i analytici se shodují, že příští rok se souboj mezi obchodníky ještě víc vyostří. Zboží kvůli zvýšení DPH zdraží, čeká se zpomalení ekonomiky a propouštění.

Nízká cena na úkor kvality

Zákazníky naladěné na velké nákupy proto nelze ani v nejmenším očekávat. "O tom, že se konkurence mezi řetězci bude vyostřovat, není určitě sporu. Je ale otázka, zda na tom český spotřebitel může vydělat, protože tlak na přijatelné ceny za situace růstu nákladů může být například kompenzován dalším snižováním kvality prodávaného zboží," podotýká Michaela Thelenová z poradenské společnosti KPMG.

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky mají po letošku problémy už všichni obchodníci včetně těch, kteří dřív byli ještě silní. "Pokud se maloobchod udrží příští rok alespoň na úrovni letoška, bude to zázrak," dodává Juračka.

Odborníci se shodují, že příští rok bude pro trh rozhodující. "Pokud nervozita neopadne, a zatím tomu nic nenasvědčuje, opustí trh někteří hráči," říká analytik společnosti Home Credit Michal Kozub s tím, že nejprve to budou spíše malí obchodníci. "Není ale vyloučené, že silně konkurenční trh donutí k rezignaci i některé středně velké řetězce," dodává Kozub.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.