Lidovky.cz

TOMČIAK: Signály vánočních nákupů

Evropa

  9:45
Vánoce 2011 jsou minulostí a předsváteční nákupní horečka rychle opadává. Proto teď nastává ideální čas podívat se na předběžné údaje o prodejích, které každý rok naznačují, jak jsou spotřebitelé naladěni a jaké maloobchodní prodeje se dají předpokládat v nejbližších několika měsících.

Vánoční nákupy foto: Shutterstock

V České republice nebo Německu se nekonalo žádné výraznější překvapení a obchodníci signalizují, že před letošními svátky utratili lidé za nákupy přibližně stejně jako v roce předchozím. Změnila se jenom struktura navštěvovaných obchodů. Internetové prodejny nadále zažívají prudký rozmach a jejich obliba mezi domácnostmi rychle roste.

Mnohem smutnější Vánoce měli obchodníci v jižní Evropě. Italská spotřebitelská asociace Codacons uvedla, že vánoční nákupy byly nejmenší za posledních deset let. Italové letos utratili o 48 eur na osobu méně oproti pětiletému průměru. Nejhůře byl postižen sektor oblečení a obuvi, kde se nákupy propadly až o 30 procent.

Ještě horší byla situace v Řecku. Vánoční prodeje tu podle řecké Národní konfederace obchodníků poklesly meziročně o 30 procent, přičemž v sektoru oblečení a obuvi byl zaznamenán propad tržeb o kritických 40 procent.

Na základě údajů o vánočních prodejích můžeme usoudit, že ekonomická situace na jihu Evropy je stále vážná. Tamní státy můžou v nadcházejících měsících očekávat další pokles hospodářského výstupu a růst nezaměstnanosti. A jelikož jsou jednotlivé státy Evropské unie ekonomicky silně provázané, tak jsou namístě obavy z postupného přelévání jihoevropské krize dále na sever.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.