Lidovky.cz

Velká balení nejsou vždy cenově výhodná

Ekonomika

  20:01
PRAHA - Velká balení některých výrobků mohou v tuzemských obchodech paradoxně stát výrazně více peněz, než kdyby si zákazníci koupili několik menších balení o stejné celkové hmotnosti.

Nakupování v supermarketu. foto: Stanislav Honzík Lidové noviny

Nepsané pravidlo, že za větší balení zboží zákazníci zaplatí méně peněz, tak vždy neplatí. Napsal to server Vitalia.cz, který zmapoval ceny potravin v několika obchodních řetězcích.

"Porovnávali jsme ceny z různých supermarketů a našli jsme řadu příkladů. Týká se to čokoládových výrobků, kávy, oříšků, šťáv, jogurtů a řady dalších produktů. Třeba na kile čokolády mohou lidé prodělat i 112 korun," uvedla šéfredaktorka serveru Vitalia.cz Lenka Krbcová.

Trik na zákazníky

V tuzemských obchodech lze podle Krbcové běžně pořídit například stogramové balení kávy za 40 korun. Dvěstěgramové balení stejné kávy přitom stojí 90 korun. Také větší balení (400 gramů) bonboniéry Merci v některých prodejnách stojí 174,7 koruny a menší (250 gramů) za 83 korun. Po přepočtení na váhu tak vyjde kilo bonbónů z většího balení na 436,75 korun a z menšího na 332 korun. "Podle zákona je to sice v pořádku, jelikož stanovení ceny je na obchodníkovi. Zavání to ale trikem na zákazníky," upozornila Krbcová.

ČTĚTE TAKÉ:

Obchodníci podle Krbcové zřejmě spoléhají na to, že zákazníci u větších balení předpokládají množstevní slevu, ale už si nezkontrolují, zda jim je opravdu nabídnuta. Vodítkem může být měrná cena, kterou podle zákona mají obchodníci povinnost označovat balené výrobky. Prodejní cena se vztahuje na celé balení a měrná cena je přepočtena na jednotku množství výrobku. Podle výzkumu agentury Factum Invenio ovšem 41 procent spotřebitelů měrnou cenu nesleduje, případně o této možnosti vůbec neví.

"Stanovení ceny je na obchodníkovi, ale zákazník může v domnění, že je přeci jasné, že dostane za nákup většího balení výhodnější cenu, přehlédnout, že je tomu přesně naopak. Možná na to prodejci trochu hřeší a počítají s tím, že si zákazník ničeho nevšimne," podotkla Krbcová, podle které chybně uváděnou měrnou cenu při kontrolách pravidelně zjišťuje Česká obchodní inspekce.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.