Lidovky.cz

Firmy kupují auta na plyn, na palivu ušetří polovinu

Ekonomika

  11:43
PRAHA - Kubický metr zemního plynu za 18 korun dodá autu energii jako litr benzinu za 36 korun. Tato jednoduchá matematika je příčinou stále rostoucího zájmu o auta poháněná stlačeným zemním plynem CNG.
LPG - ilustrační foto.

LPG - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

„Koncem loňského roku jezdilo v Česku 3250 vozidel na CNG, z toho bylo 340 autobusů. Každým rokem počet stoupá zhruba o pětinu,“ řekla LN Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.

Tlak na úsporu nákladů je tak silný, že většinu z uvedených tří tisíc aut majitelé přestavěli na CNG a nečekali, až skončí životnost benzinového nebo naftového motoru. Nové vozy, výrobcem už přizpůsobené na spalování CNG, tvoří necelou třetinu trhu, je jich 917.

Úspory jdou do milionů korun

„Koncem roku 2010 jsme ve flotile měli 101 osobních vozidel s pohonem na CNG a meziročně jsme dosáhli roční úspory nákladů 2,7 milionu korun. Nyní jezdí na stlačený zemní plyn všech tři sta našich osobních vozů a počítáme s roční úsporou osm milionů korun,“ uvedl Jan Světlík, generální ředitel strojírenské společnosti Vítkovice.

Vítkovice patří mezi největší propagátory pohonu CNG. Zemní plyn je nejen levnější než benzin, ale jeho spalováním vzniká mnohem méně škodlivých emisí. V Ostravě trápené smogem je každé snížení emisí vítané.

INFOGRAFIKA: Auta s alternativními pohony

CNG

Ve Vítkovicích jezdí na CNG i vysokozdvižné vozíky a k desítce nákladních vozů budou letos přibývat další. Firma postavila a používá i dvounápravovou lokomotivu na CNG a pro České dráhy i větší čtyřnápravovou.

Na zemní plyn bude jezdit i Česká pošta, která nyní vyhodnocuje tendr na 412 vozidel na CNG. Největší šance na získání zakázky za 203 miliony korun mají značky Ford a Fiat, dodávkové vozy na CNG v Česku nabízejí i Citroën, Opel, Mercedes-Benz a Iveco.

„K tendru na vozy CNG nás vedly dva důvody. Jednak musíme zásadním způsobem obměnit stárnoucí vozový park, jednak to musíme provést tím nejekonomičtějším způsobem. Proto jsme zvolili pohon CNG, který jsme už na několika autech testovali,“ uvedl mluvčí pošty Ivo Mravinac.

Pošta zkoušela i elektromobily, jejich provoz by ale byl dražší. Kratší dojezdy u CNG poště nevadí. „Naše auta denně najedou 15 až 30 kilometrů, takže se stále pohybují v dosahu plnicích stanic,“ dodal Mravinac.

Stále není dost plnicích stanic

Příklady velkých firem jsou pro šíření CNG důležité, říká Schauhuberová: „S CNG jezdí třeba vozy DHL v Praze, Ostravě i Olomouci, vozy Pražských služeb či polovina všech vozidel Městské policie v Ostravě. Autobusy na CNG jezdí v Prostějově od roku 1992, v poslední době přibývají v Pardubicích. Velké firmy pořizují celé flotily vozidel, úměrně tomu přibývají plnicí stanice a jejich hustší síť pak může přimět individuální zákazníky, aby při nákupu auta volili pohon na CNG.“

Koncem loňského roku bylo v Česku 34 veřejných plnicích stanic CNG, z toho pět v Praze. Během letošního ledna přibyly další tři – v Ostravě, v Úpici a v Terezíně. Na jaře se otevře další v Žebráku. V roce 2020 by podle odhadu České plynárenské unie mělo v tuzemsku fungovat 300 až 400 plnicích stanic.

„Česká pošta je připravena zřídit několik plnicích stanic v některých centrech pro vlastní potřebu,“ prohlásil Mravinac.

Vozy na CNG tvoří největší část automobilů s alternativními pohony v Česku. Všechny vozy s alternativními pohony, tedy LPG (propanbutan), bioetanol E85 či elektromobily, ale na loňském přírůstku nových aut dosáhly podílu jen 0,4 procenta. Většinu prodejů představovaly vozy s klasickými benzinovými a naftovými motory, pro něž je v Česku 3700 veřejných čerpacích stanic.

Celosvětově je k dispozici 16 tisíc plnicích stanic CNG, z toho například 900 v Německu. Automobilky sériově vyrábějí 180 modelů CNG vozů, v Česku je k dostání třicet z nich. Na celém světě jezdí na CNG zhruba 13 milionů aut.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.