V těchto případech nešlo o přelepování či přepisování data spotřeby na zboží, které vyznačili jejich výrobci. Šlo o zboží, jež dostaly supermarkety s uvedením data, do kdy má být zprodukováno. Následně prodejci toto zboží sami naporcovali či vyjmuli z obalů a dali do regálů s tím, že u něj uvedli nepravdivé datum spotřeby. Většinou jej o den protáhli.
Neoprávněné manipulace s daty jsou závažným porušením právních norem i vnitřních předpisů prodejců, uvedl mluvčí.
Například supermarket Tesco v Čelákovicích v okrese Praha-východ prodával jemné párky extra s datem spotřeby prodlouženým o den. Tesco v Mostě prodávalo po stanoveném termínu corizo salám a katalánský salám. V Pardubicích si Tesco protáhlo datum spotřeby u jaternic, kuřecího šunkového salámu a sýru Primátor. U něj byl o pět dní starší datum, než mělo být.
Tesco v Českých Budějovicích uvádělo nesprávné datum u produktu kavalír se sýrem a v Praze 10 byl na pultu lovecký salám, i když tam již podle výrobce neměl co dělat, Potíže zjistili kontroloři i v supermarketech Billa. V Přešticích na Plzeňsku se s nepovoleně prodlouženým datem spotřeby prodávaly uzené šproty a v Plzni gurmán v zeleném pepři, chorizo extra hot, prosciuto a hovězí maso v pepři.
ČTĚTE TAKÉ: |
Nesrovnalosti při kontrolách odhalili inspektoři v supermarketu Kaufland v Pardubicích. Produkt Jihočeské AB byl regálovým štítkem klamavě označen jako máslo. Pochybením je podle SZPI i to, že bezmála 300 kusů nejrůznějších druhů pomazánky Javor, která nepatří mezi mléčné výrobky, nebylo prodáváno odděleně od mléčných produktů. V regálech s mléčnými výrobky nemělo být uloženo ani 40 kusů HIT tavená pomazánka.
"Zboží s prošlou dobou spotřeby muselo být samozřejmě staženo z prodeje. Špatně umístěné zboží v regálech musí být umístěno správným způsobem. Zvážíme, ve kterých případech zahájíme správní řízení, v němž hrozí pokuta," doplnil Spáčil. SZPI odhaluje v poslední době stále více problémů v supermarketech.
Například v Blansku zakázali inspektoři v supermarketu Kaufland prodej 25 kilogramů sýrů, u nichž byl uvedený klamavý datum spotřeby. Řetěz Penny Market nabízel jako české i zboží dovezené ze zahraničí. Jako produkt "českých řezníků" se prodávaly německé salámy. SZPI následně řetězec kritizovala za to, že operativně neodstraňoval zjištěné závady. Zboží vydávané za české našli inspektoři i v řetězci Lidl.