Lidovky.cz

Kdo získává dotace z EU? Také Coca-Cola či Heineken

Ekonomika

  12:50
PRAHA - Nemůžeme nikoho diskriminovat, říkají úředníci. A tak dotace z Evropské unie nezískávají pouze zájemci, kteří mají o finanční prostředky nouzi. Fondy jsou štědré i k prosperujícím společnostem, které mají i miliardové zisky.

Coca-Cola foto: Reuters

Evropská unie není v poslední době v nejlepší kondici. Neustále se hovoří o nutnosti šetřit, skloňují se pojmy jako "rozpočtová kázeň" či "úsporná opatření". Když jde však o čerpání evropských dotací, vypadá to, jako by EU mohla rozdávat každému na požádání.

Prostředky v řádech milionů korun totiž příslušné instituce neposkytují jen žadatelům, kteří by bez unijní pomoci nemohli potřebné projekty realizovat. Finanční příspěvky získávají i firmy, které se netají vysokými zisky.

ČTĚTE TAKÉ:

Příkladem takového nakládání s evropskými penězi je více než 10 milionů korun pro českou pobočku mezinárodní korporace Coca-Cola, která u Evropského sociálního fondu uspěla s projektem "Komplexní inovace vzdělávací koncepce Coca-Cola HBC Česká republika, s.r.o.".

Co si pod názvem představit? Společnost v žádosti uvedla, že peníze využije na "obecné vzdělání" vlastních lektorů, kteří budou následně nabyté zkušenosti a informace předávat dalším zaměstnancům ku prospěchu Coca-Coly. Server Lidovky.cz se snažil u firmy zjistit, jak realizace projektu vypadá v praxi, odpověď však nedorazila.

A podobných žadatelů uspělo u Evropského sociálního fondu více. Ne všichni se mohou chlubit takovými zisky jako gigant Coca-Cola, avšak jedná se o prosperující společnosti. Na miliony korun si přišla například česká pobočka jednoho z největších světových pivovarů Heineken, které byly přijaty projekty na usnadnění jejího spojení s Královským pivovarem Krušovice.

Finanční podporu získala z fondu také banka UniCredit, pojišťovna Kooperativa, plynárenská společnost RWE, obchodní řetězce Billa či Kaufland, bezpečnostní agentury ABL a Alkom, společnosti Vodafone, Seznam.cz, ČD Cargo či některé firmy ze skupiny Škoda.

Anketa

Měly by dotace z EU dostávat i prosperující firmy jako Coca-Cola?

Ano 23
Ne 493
Nedokážu posoudit 9

Byla by to diskriminace

Jak však zdůrazňuje ministerstvo práce a sociálních věcí, zodpovědné za čerpání peněz ze sociálního fondu, nelze společnosti z programu vyloučit jen proto, že vydělávají miliardy. "Porušovali bychom pravidlo rovného zacházení," uvedla mluvčí rezortu Viktorie Plívová.

"Prostředky jsou přidělovány plně v souladu s pravidly EU pro veřejnou podporu, tedy pro poskytování veřejných prostředků podnikatelským subjektům," doplnila Plívová. Úředníci podle ní ani nemohou posuzovat, kdo například na investice do vzdělávání zaměstnanců má a kdo ne. "Nemáme objektivní kritéria a nástroje na zjišťování této skutečnosti," dodala mluvčí.

Pokud tedy žadatel předloží kvalitní projekt, který splňuje podmínky dané výzvy, je pravděpodobné, že dotaci získá. Ať je to Coca-Cola či regionální pivovar. Peníze na to jsou, dodává ministerstvo. "Vzhledem k objemu přidělených prostředků lze podpořit všechny kvalitní projekty," uvedla mluvčí. V období let 2007-2013 disponuje fond více než 90 miliardami korun.

90 miliard k rozdělení

Hlavním posláním Evropského sociálního fondu je rozvíjení zaměstnanosti, snižování nezaměstnanosti, podpora sociálního začleňování osob a rovných příležitostí se zaměřením na rozvoj trhu práce a lidských zdrojů.

Objem finančních prostředků pro Českou republiku na programovací období 2007-2013 činí přes 90 miliard korun. Orgánem zodpovědným za řízení pomoci z Evropského sociální fondu je ministerstvo práce a sociálních věcí.

Projekty žádající o poskytnutí dotace jsou nejprve posuzovány hodnotiteli, kteří jsou vybíráni na základě profesního zaměření a zkušeností. Ty by měly odpovídat obsahu posuzované výzvy. Pokud je projekt označen za kvalitní, putuje k rukám výběrové komise, která má rozhodující slovo.

Golfem proti drogám

V minulosti vzbudily pozornost také prostředky přerozdělované z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Například v roce 2009 se z pětimilionové dotace mohl těšit golfový klub, jehož hřiště se rozprostírají u jihočeského zámku Hluboká.

Žádost o peníze zdůvodňoval klub snahou řešit drogovou závislost u mladých lidí, čemuž odpovídal i název projektu - Golfem proti drogám. V případě úspěchu slibovali golfisté pořádání bezplatných kurzů golfu pro ohroženou skupinu mládeže. 

Jak bylo však patrné z textu na stránkách projektu, prevence drogové závislosti nebyla zdaleka jeho hlavním cílem. Golfový klub zcela otevřeně uváděl, že mu jde především o navýšení počtu turistů v oblasti, kteří by na zelené plochy zavítali. "Existence a dostatečná propagace dostupného golfového hřiště doplňuje nabídku sportovních aktivit v regionu a pomáhá výrazně prodloužit turistickou sezonu," uvádí se na webu. A právě miliony získané z evropského fondu na propagaci areálu na billboardech a v natočených spotech zaplatily.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.