Lidovky.cz

Američany děsí růžový sliz, Čechy masný separát

Ekonomika

  8:00
WASHINGTON/PRAHA - Americkým masným průmyslem otřásl skandál kolem "růžového slizu", kterým výrobci uzenin s oblibou nahrazují kvalitní maso. V Česku mu směle konkuruje nekvalitní "masný separát".

Hamburger. Ilustrační foto foto: Shutterstock

Kvůli přidávání "růžového slizu", což je v překladu "libové jemně strukturované hovězí", do mletého hovězího masa, skončí tři ze čtyř amerických závodů. Informoval o tom britský server BBC.

Libové jemně strukturované hovězí neboli "růžový sliz"

Vyrábí se z tučných odřezků, které na kostech zbudou po odsekání masa. Zahřívá se a v centrifuze se z něj odstraňuje většina tuku. Pak je vystaven plynnému hydroxidu amonnému, který v něm usmrtí bakterie. Podle amerického ministerstva zemědělství je produkt bezpečný. Původně byl určen pro výrobu psího žrádla.

Přítomnost nekvalitního masa byla zaznamenána v 70 procentech hovězího prodávaného v amerických obchodech. Kvůli snaze výrobců co nejvíce ušetřit se "růžový sliz" běžně přidával posledních 20 let do karbanátků a dalších hovězích produktů. Teď bude kvůli nespokojenosti spotřebitelů stažen z trhu.

V Česku máme "masný separát"

V Česku máme podobnou náhražku kvalitního masa, které se oficiálně říká masný separát nebo také strojově oddělené maso. Vzniká tak, že řezník po porážce odřeže kvalitní maso a to, co u kosti zbyde, strčí do stroje, který z něj odstraní zbytek šlach a drobné kosti. To je pak produkt, který Jamie Oliver nazval "růžovým slizem", vysvětlil Pavel Kopřiva ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

U nás je používání masného separátu legální, jeho přítomnost a skutečné množství ve výrobku ale musí být na obale jasně uvedeno. Výjimku tvoří výrobky chráněných názvů - ty použití separátu vylučují úplně.

"Jeden z nejčastějších prohřešků, na které narážíme v českých obchodech je to, že i chráněné výrobky nepovoleně obsahují masný separát nebo je jeho skutečné množství ve výrobku mnohem vyšší, než stojí na obale, což deklarujeme jako klamání spotřebitele. Proto by si lidé měli složení výrobku před nákupem pečlivě prostudovat," doporučuje Kopřiva.

Jak Jamie Oliver otevřel Američanům oči

Na výskyt nekvalitního hovězího v oblíbených burgerech upozornil známý kuchař Jamie Oliver ve svém televizním pořadu.

Americké ministerstvo zemědělství "náhražku" z trhu postupně stahuje. Lidé proti "růžovému slizu" začali bojovat i na sociálních sítích. Potravinářský průmysl ale zdůrazňuje, že kvůli aféře bude muset porazit 1,5 milionu kusů dobytka navíc a kvůli uzavření některých provozoven se zruší až 850 pracovních míst, což v době vysoké nezaměstnanosti mnoho lidí pobouřilo.

Představitelé masného průmyslu považují celou mediální kampaň za útočnou a postavili se do protiútoku. Přišli se sloganem Dude, it's beef (Kámo, je to hovězí)a najali si texaského guvernéra a bývalého prezidentského kandidáta Ricka Perryho, který se svědomitě zakousl do hamburgeru se spornou přísadou při návštěvě zpracovatelského závodu v South Sioux City v Nebrasce.

Marketingová konzultantka Denise Lee Yohnová si ale myslí, že firmám postačí, když vyčkají, až se poprask přežene. "Sociální sítě jsou mocným nástrojem při hájení práv spotřebitelů, ale vlna hněvu, kterou vyvolají, může být také krátkodobá," řekla. "Jestli si budou moci počkat a nechat celý rozruch utichnout, za takových šest měsíců na to už nikdo nebude myslet a můžou s tím produktem přijít znovu."

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.