Lidovky.cz

Lidé v dubnu přivřeli peněženky. Šetřili hlavně na jídle a benzinu

Ekonomika

  11:00
PRAHA - Češi v dubnu šetřili hlavně na potravinách a pohonných hmotách, tržby se snížily i za prodej a opravy automobilů, uvedl Český statistický úřad. Dubnové tržby maloobchodu zrychlily pokles na 4,1 procenta po březnovém snížení o 0,4 procenta.
Peněženka - ilustrační foto.

Peněženka - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Meziměsíčně po očištění o sezonní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v dubnu reálně snížily o 2,1 procenta.

ČTĚTE TAKÉ:

"Spotřebitelé v dubnu výrazně přivřeli své peněženky. Jako oblasti úspor ve výdajích vyhodnotili převážně dopravu a stravování," komentoval data analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Propad maloobchodu je dalším signálem v řadě, že se ztráta dynamiky české ekonomiky na začátku druhého kvartálu prohloubila. "Dnem recese jsme zřejmě dosud neprošli," dodal.

Firmy šetří, což se projevuje na mzdách

Kombinace faktorů, které nyní doléhají na firmy i domácnosti, je skutečně silná, doplnil analytika Patria Finance David Marek. Z eurozóny přichází znepokojivé informace o možnosti rozpadu měnové unie. Vláda ordinuje úsporné balíčky, stoupá DPH, rostou spotřební daně. Firmy šetří a projevuje se to na vývoji mezd. Do toho přišly rekordně vysoké ceny pohonných hmot.

Nečekaně výrazný pokles maloobchodních tržeb je podle něj pro ČNB dalším signálem k možnému snížení úrokových sazeb.

Lidé chodí méně do restaurací

Šetření je podle analytika Home Creditu Michala Kozuba teď v kurzu dokonce i pro ty, kteří si nemusejí utahovat opasky. A tak obchodníci marně čekají na zákazníky. Šetření na jídle necítí jen prodejci potravin, ale i restauratéři, kterým se nepodařilo zvrátit řadu jedenácti poklesů za sebou.

Běžní lidé chodí již méně na večeře do restaurací. Pomoct by ale prý mohlo letošní sportovní léto. Mistrovství ve fotbale a olympiáda by mohly přitáhnout do hospod a restaurací nové zákazníky, a zvednout tím tržby, podotkl.

Tržby z prodeje potravin klesly dvanáctý měsíc po sobě, a to o šest procent v nespecializovaných a o 3,5 procenta ve specializovaných prodejnách. Pokles tržeb však zaznamenal po šestiměsíčním růstu také prodej nepotravinářského zboží. Nejvýrazněji, o 7,9 procenta, klesly tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Internetoví prodejci si nestěžují

Oživil se naopak prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby s růstem o 9,6 procenta. Dařilo se s růstem 5,9 procenta i nadále prodeji počítačů a komunikačních zařízení, o 3,9 procenta pokračoval růst prodeje oděvů a obuvi a o 3,7 procenta farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží.

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku bez vlivu DPH činil 101,3 procenta a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak nejvíce se snížily ceny v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.