Lidovky.cz

Nový web 'pranýř' je nástroj pro lidi, odmítá kritiku inspektor

Evropa

  8:00
PRAHA - Během několika dnů vzbudil nový webový projekt ministerstva zemědělství "Potraviny na pranýři" žádaný ohlas. Spotřebitelům poskytuje unikátní informace o nekvalitních potravinách, které jim dosud chyběly, potravináři jej sledují s nevolí. "Pranýř je nástroj v rukou spotřebitele," říká o něm Pavel Kopřiva ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

Gothajský salám ve vietnamské prodejně v Mimoni obsahoval pouhým okem viditelnou plíseň. foto: www.potravinynapranyri.cz

Potraviny na pranýři

Nový web byl zprovozněn 10. července. Obsahuje údaje o více než 350 nevyhovujících potravinách. Stránky návštěvníkům umožňují vyhledat informaci o nevyhovujícím výrobku podle jeho názvu, druhu, prodejce, země původu a distributora.

Prohlédnout si jej můžete zde: http://www.potravinynapranyri.cz/

Lidovky.cz: Jak vznikl nápad vytvořit 'kontrolní' web?
Velký zájem o tyto informace projevila veřejnost. Vzhledem k tomu, že na inspekci dochází velký počet zjištěných pochybení, přemýšleli jsme o vytvoření databáze, kde by si spotřebitel mohl vyhledat informace dle svých potřeb. Jak podle názvu výrobku, tak podle typu sortimentu, země původu, výrobce, lokality atd. Podle našich zjištění je to z trojúhelníku výrobce-prodejce-spotřebitel právě spotřebitel, který má nejméně informací. Proto je "pranýř" nástrojem pro spotřebitele, dodá jim tolik informací, aby byli rovnocennými partnery v tomto trojúhelníku. Nápad se zrodil na půdě inspekce, ale vznikal pak s podporou a součinností s ministerstvem zemědělství.

Lidovky.cz: Bylo hlavním podnětem i to, že si lidé na kvalitu potravin začali více stěžovat a že jste zvýšili množství kontrol?
My jsme nikdy množství kontrol nezvýšili, jejich počet zůstává konstantní. Inspektoři jich ročně vykonají kolem 36 tisíc, včetně velkoobchodů a některých výroben. Je pravda, že s tím, jak se začaly objevovat zprávy o nekvalitních potravinách, začalo více spotřebitelů dávat podněty. Až o 10 procent se zvýšil počet kontrol obchodních řetězců. Po častém zveřejňování výsledků kontrol se opticky zdá, že jich přibývá. Lidé samozřejmě reagují velice intenzivně na zprávy inspekce, oproti loňsku je stížností více než dvojnásobně. Určitě dochází k nárůstu pochybení. Je sice obtížné zpracovat statistiku, ale pokud se situace vyloženě nezhoršuje, tak stagnuje a nachází se v neuspokojivé pozici.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Existují podobné weby, které sledují kvalitu potravin, také v zahraničí? Podle prvotních informací se jedná o evropský unikát.
V této podobě se jedná o unikátní projekt, minimálně v regionu střední Evropy jsme první, kdo něco podobného nabízí. A troufám si říct, že i v rámci celé Evropy jde o pionýrský projekt. Proto je těžké vyčítat, že nebyl už dřív. Nechci říct, že neexistují spotřebitelské weby. Podobný web měli už dříve v Německu, ten se ale zaměřoval výhradně na nebezpečné potraviny, nikoli na falšované a nejakostní.

Nový web odhalující nekvalitní potraviny

Lidovky.cz: Myslíte si, že si lidé budou na kvalitu potravin dávat větší pozor, případně se zapojí ještě aktivněji a vytvoří třeba vlastní weby, které se kvalitou potravin budou zabývat?
Můžeme konstatovat výroční nárůst podnětů ze strany spotřebitelů o 100 procent. Existují různé signály ze společnosti, my je jako inspekce vnímáme, spotřebitelé jsou informovanější. Některé spotřebitelské weby už existují, například Spotřebitel.net, takže tu vzniká jakési podhoubí, více k tomu říct nemůžu.

ČTĚTE VÍCE:

Lidovky.cz: Jaký máte na nový web ohlas?
Velmi nás překvapila návštěvnost, k dnešnímu dni můžeme hovořit o dvou milionech unikátních návštěvníků a dostáváme spoustu ohlasů a podnětů na případná zlepšení, za všechny jsme vděční a všemi se zabýváme.

Lidovky.cz: Potravinářům se nelíbí, že na webu chybí informace o tom, kdo pochybení zavinil, ne vždy se přece jedná o pochybení dodavatele, ale často o špatný způsob skladování. Hodláte to nějak "napravit"?
Vždy se jedná o chybu dodavatele nebo prodejce, ale dále se do toho nechci pouštět. Ministerstvo toto hodlá řešit. Jedním z cílů "pranýře" je kultivovat prostředí mezi výrobci a prodejci. Pokud si prodejci budou hlídat, aby neprodávali produkty nepoctivých výrobců a naopak, dojde ke kultivaci prostředí a spotřebitel na tom vydělá. Potravinové právo v ČR i EU je nastaveno jednoduše: za kvalitu potravin ručí prodejce. Je to proto, aby do toho nebyl zatahován spotřebitel a nemusel případné stížnosti řešit s výrobcem. Jakmile prodejce potraviny převezme, tak za ně zodpovídá. V tomto duchu chceme zveřejňovat informace komplexně. Obchodník má být nejen poctivý k zákazníkům, ale má hlídat i to, od koho bere potraviny a zda jsou jakostně v pořádku. Chceme zároveň, aby si i výrobci hlídali, zda prodejci jejich zboží nabízejí v souladu s normami.

Lidovky.cz: Potravinářům dále vadí, že na webu nejsou informace o vývoji případu, tzn. jestli byla zjednána náprava atd. Bude i tohle doplněno?
Toto už tam je. Všechny položky, které tam jsou, jsou po úředně uzavřené kontrole, tzn. že u nich bylo nařízeno stažení šarží z obchodní sítě a bylo zahájeno správní řízení s prodejcem, protože ten za kvalitu zodpovídá.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.