Lidovky.cz

BOLDUC: Microsoft prodává tablet s vyšší marži než Apple. Příležitost?

Ekonomika

  7:00
Microsoft prodává tablet Surface s hrubou marží 47 %. Dodatečný příjem z tabletů by mohl činit až 2 miliardy USD ročně. Jaký to může mít vliv na akcie Microsoftu?

Nový tablet Microsoft Surface foto: ČTK

Společnost IHS iSuppli rozebrala nový tablet Surface od Microsoftu a pokusila se spočítat, jaké jsou náklady na jeho výrobu. Z její analýzy vyplývá, že z hlediska hrubé marže tablet Microsoft Surface ve skutečnosti ještě ziskovější než tolik opěvovaný iPad.

Společnost odhadla náklady na sestavení a výrobu tabletu spolu s náklady na výrobu elegantní klávesnice ve výši zhruba 315 USD. To je poměrně zajímavé, protože Microsoft prodává tento produkt za cenu, která začíná na 600 USD. To představuje pořádně tučnou hrubou ziskovou marži 47 % (285 USD).

Analytici míní, že společnost Microsoft na letošní předvánoční trh objednala okolo 3-5 milionů tabletů Surface, což by mohlo výrazně ovlivnit zisky společnosti ve 4. čtvrtletí a dále.

Bez ohledu na přepravní náklady a riziko kanibalizace, jež se může projevit na ostatních tabletech s operačním systémem Windows 8, je Microsoft na nejlepší cestě připsat si z prodeje tohoto tabletu při konzervativním odhadu dodatečný hrubý zisk v přibližné výši 750-1 250 mil. USD.

Ve srovnání s tržbami společnosti Apple za iPad je to sice slabší odvar, nicméně zisku Microsoftu by to mohlo vlít čerstvou krev do žil. Microsoft obvykle čtvrtletně vykazuje 5,5-8 mld. USD zisku před zdaněním, tudíž 750 mil. USD z tabletů Surface by mohlo představovat 10 % firemního zisku, což po zdanění představuje čtvrtletní zisk přibližně 500 mil. USD, respektive 2 mld. ročně. To už je docela působivé číslo u společnosti, která ještě před pár měsíci kromě několika málo doplňků nevyráběla žádný hardware pro PC.

V uplynulém desetiletí se na akcie Microsoftu pohlíželo jako na „mrtvé“, nicméně pokud se tablet Surface skutečně stane výrazným tahounem růstu firemního zisku, pak by zhodnocení společnosti mohlo změnit i dosavadní pohled na Microsoft jako nudné akcie bez růstového potenciálu.

Pokud například z původní hodnoty 10 trh „přehodnotí“ poměr P/E u Microsoftu na zhruba 12, znamenalo by to zvýšení tržní kapitalizace společnosti z 250 mld. USD přibližně na 335 mld. USD, a to je skok o 34 %!

Je nutné si uvědomit, že do hodnoty firmy vstupuje další řada faktorů, které mají vliv na cenu akcie. Ovšem tato čísla signalizují, že Microsoft objevil nový pramen příjmů, což by mohlo být pro investory požehnáním.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.