Lidovky.cz

Prodej aut v západní Evropě spadl na nové minimum

Ekonomika

  8:29aktualizováno  8:35
BRUSEL - Prodej osobních automobilů v západní Evropě v lednu meziročně klesl o 8,5 procenta na 918.280 vozů. Oznámilo to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Prodej aut (ilustrační foto)

Prodej aut (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Počet registrací tak spadl na minimum od roku 1990, kdy se tyto údaje začaly sledovat. Prudce dolů šel odbyt značek Ford, Peugeot a Toyota, prodej vozů Škoda se snížil pouze nepatrně. Víc se prodalo luxusních značek jako je BMW či Jaguar.

Škoda zahájila rok prodejem 35.753 vozů, což je meziroční pokles o 1,2 procenta. Celé skupině Volkswagen, jíž je Škoda součástí, prodej klesl o 5,2 procenta na 215.861 vozů. Největší propad je u značky Volkswagen, a to o více než 12 procent, naopak prodej španělské značky Seat o šest procent vzrostl.

ČTĚTE VÍCE:

Největší propad mezi velkými automobilkami zaznamenal Ford, jemuž odbyt klesl o více než 25 procent ba 60.036 vozů. Automobilka se v Evropě dlouhodobě potýká s problémy a už dříve sdělila, že sníží kapacity a zavře tři výrobní závody. Peugeotu a Toyotě prodej klesl zhruba o 16 procent, což je po Fordu druhý nejhorší výsledek.

Prodej aut prudce klesl v Řecku a Nizozemsku, v obou případech o více než 30 procent. Výrazně klesl i na Kypru a ve Finsku. Naopak na Islandu se prodej o téměř 44 procent zvýšil, výrazný nárůst má rovněž Estonsko, ale i třeba Velká Británie.

Údaje za západní Evropu se týkají Evropské unie a států Evropského sdružení volného obchodu (EFTA), tedy Islandu, Lichtenštejnska, Švýcarska a Norska. Všechny tyto země mají těsné vazby na EU. V samotné EU se prodej aut v lednu meziročně propadl o 8,7 procenta na 885.159 vozů.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.