Lidovky.cz

Škoda prodala téměř milion aut, zisk jí přesto klesl. Důvodem jsou investice

Ekonomika

  10:22aktualizováno  11:00
MLADÁ BOLESLAV - Přestože Škoda Auto loni dodala zákazníkům rekordních 939 200 aut, zisk automobilky po zdanění klesl o 4,5 procenta na 15,4 miliardy korun. Tržby naopak stouply o čtyři procenta na 262,6 miliardy korun. Prodeje oproti roku 2011 vzrostly o 6,8 procenta.

První Octavia III sjela z výrobní linky. foto: ČTK

"Dosáhli jsme rekordních hodnot odbytu a tržeb, rozšířili jsme naši modelovou paletu a dále posílili naši pozici na mezinárodním automobilovém trhu. Investovali jsme do nových modelů a výrobních kapacit. I v nepříznivém ekonomickém prostředí jsme náš provozní výsledek udrželi na prakticky stabilní úrovni 17,9 miliardy korun," uvedl předseda představenstva Winfried Vahland.

Automobilka loni zvýšila investice téměř o polovinu, na více než 21 miliard korun. Výdaje na výzkum a vývoj se zvýšily o 17 procent téměř na 11 miliard korun. Do zavádění nových modelů a výrobních kapacit chce Škoda Auto investovat i letos. Plánuje uvedení osmi nových nebo inovovaných modelů. Do roku 2015 chce obnovit všechny modelové řady.

Škoda na světových trzích

V západní Evropě, která se jako trh propadla o osm procent, prodej vozů Škoda klesl o 0,9 procenta na 358 400 aut. Podíl značky na západoevropském trhu vzrostl z 2,8 procenta v roce 2011 na tři procenta.

Ve východní Evropě si značka polepšila o více než čtvrtinu na 137 100 vozů. Ve střední Evropě automobilka zvýšila prodej o 0,7 procenta na 124 000 aut. V Česku měl opět každý třetí prodaný nový vůz ve znaku škodovácký okřídlený šíp.

V Rusku vzrostl počet dodávek o třetinu na nový rekordní odbyt 99 100 vozů. Na klíčovém trhu v Číně Škoda zvýšila prodej o sedm procent na 235 700 vozů. Čína tak byla pro automobilku opět největším trhem. V Indii dosáhla firma nárůst prodejů o 14 procent na 34 300 vozů.

Výhledově vidí Škoda začátek roku 2013 spíš pesimisticky. V prvním pololetí letošního roku očekává mladoboleslavská automobilka pokles prodeje. Důvodem je zavádění výroby nových modelů i propad evropského trhu.

Nejprodávanějším modelem české automobilky byla v roce 2012 opět Octavia, která zaznamenala nárůst o šest procent na 409 600 kusů. Na druhém místě skončila Fabia s poklesem o desetinu na 240 500 dodaných aut.

Největší nárůst byl u modelu Yeti, bylo to 24,3 procenta na 87 400 aut. Nového modelu Rapid se vloni prodalo 24.700, malého vozu Citigo 30 000. Prodej vlajkové lodi Superb klesl o 6,5 procenta na 109 100 aut.

ČTĚTE TAKÉ:

Počet zaměstnanců Škody bez agenturních pracovníků loni klesl o 0,6 procenta na 26.404 lidí.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.