Smluvní dokumentace mobilních firem je podle předsedy ČTÚ Pavla Dvořáka zbytečně rozsáhlá. Obsahuje neurčité odkazy na celé smluvní dokumenty, případně pouze na internetové stránky operátora a deklarovaná struktura účastnické smlouvy se ne vždy shoduje s jejím skutečným stavem.
Analýza ČTÚ upozornila také na nedostatečné zapracování některých náležitostí stanovených zákonem, například informace o minimální nabízené a minimální garantované kvalitě služeb nebo informace o nabídce servisních služeb.
ČTĚTE TAKÉ: |
Úřad shledal nedostatky rovněž ve způsobu provádění jednostranných změn smluvních podmínek a v postupech informování účastníků o těchto změnách. ČTÚ dále nalezl nedostatky v ujednáních o smluvních pokutách a jiných sankcích uplatňovaných vůči účastníkům.
"V rámci dalšího postupu teď budeme po operátorech požadovat nápravu všech pochybení, a to včetně výrazného zpřehlednění smluvní dokumentace," uvedl Dvořák.
Stručně, přehledně, se souhlasem
Úřad požaduje, aby účastník měl v okamžiku uzavření účastnické smlouvy k dispozici její stručný, přehledný a srozumitelný návrh. Ten bude obsahovat pouze ty podmínky, které se přímo týkají účastníkem zvolených služeb a jím zvoleného tarifu.
ČTĚTE TAKÉ: |
Účastník musí mít zároveň možnost volby konkrétních parametrů své smlouvy, a to včetně aktivního udělení souhlasu u podmínek, které byly dosud ve smluvních dokumentech nastaveny paušálně, často pouze na možnost určenou operátorem.
To se týká například kopírování dokladů, používání osobních údajů nebo aktivace přímo nevyžádaných služeb.