Lidovky.cz

Automobilky: Budou se zavírat továrny, tisíce Evropanů přijdou o práci

Ekonomika

  11:20aktualizováno  14:36
FRANKFURT NAD MOHANEM - Oživení evropského automobilového trhu bude pravděpodobně pomalé a evropské automobilky budou muset uzavřít další továrny a zrušit další pracovní místa. Shodli se na tom vedoucí představitelé automobilek na frankfurtském autosalonu.

Montážní linka - ilustrační foto. foto: Reuters

Podle šéfa největší evropské automobilky Volkswagen Martina Winterkorna by v Evropě mohlo být uzavřeno zhruba deset automobilových továren. Winterkorn nicméně upozornil, že sám Volkswagen, jehož součástí je rovněž mladoboleslavská Škoda Auto, produkci snižovat nemusí, protože těží ze silného růstu poptávky ve Spojených státech, Číně a Rusku.

Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën podle svého šéfa Philippa Varina jedná o dalším snižování výroby ve Francii. Firma již loni oznámila, že ve Francii propustí zhruba 8000 zaměstnanců a uzavře továrnu v Aulnay-sous-Bois na severním předměstí Paříže.

ČTĚTE TAKÉ:

Podrobnosti o dalším snižování produkce automobilka podle Varina zveřejní teprve poté, co o nich informuje odbory. PSA patří mezi podniky, na které měl největší dopad kolaps evropského automobilového trhu. Celosvětový prodej automobilky se loni kvůli slabé poptávce v Evropě propadl o 16,5 procenta na 2,97 milionu vozů.

Tisíce českých dělníků

Oživení v roce 2014 se zřejmě výrazně neprojeví na počtu zaměstnanců v automobilovém průmyslu, protože automobilky v posledních letech výrazně nepropouštěly kmenové zaměstnance a zbavovaly se spíše agenturních pracovníků.

Automobilky a jejich dodavatelé v Česku zaměstnávají kolem 109 tisíc kmenových pracovníků. Z toho téměř 80 tisíc tvoří dělnické profese. Průměrná mzda v odvětví se letos přiblížila 32 tisícům měsíčně.

Firma chce do konce příštího roku zastavit ztráty, které se pohybují kolem 200 milionů eur měsíčně, a do roku 2015 plánuje návrat k zisku. PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem aut v Evropě. Firma působí také v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota.

Dluhová krize

Automobilový trh v Evropě se dostal pod silný tlak kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku. Evropští spotřebitelé kvůli stoupající nezaměstnanosti omezili nákupy dražšího zboží, jako jsou právě automobily.

Poradenská společnost PricewaterhouseCoopers nicméně minulý měsíc uvedla, že evropský automobilový trh již dosáhl svého dna a v příštích letech bude pomalu oživovat.

"Nejhorší je za námi," prohlásil Varin. "Evropský trh se během příštích tří až pěti let zotaví," dodal. Podle Winterkorna je nicméně na evropský trh zapotřebí i nadále pohlížet skepticky. Podobný postoj vyjádřil rovněž šéf německé automobilky BMW Norbert Reithofer.

"Evropa je nyní problémovým dítětem. V letošním roce ještě nevidíme světlo na konci tunelu," řekl Reithofer. Dodal, že zlepšení situace na evropském trhu se pravděpodobně dostaví nejdříve ve druhé polovině příštího roku.

Růst by mohl přijít za rok

Podle Martina Jahna, šéfa Sdružení automobilového průmyslu a člena dozorčí rady Škody Auta, by se letos mohlo v Česku vyrobit zhruba 1,1 milionu osobních aut. Proti loňsku by to byl pokles asi o šest procent.

Evropský automobilový trh by se měl vrátit k růstu během příštího roku. "Jsou první signály oživení trhu, ale ta recese byla tak hluboká a dlouhá, že nelze očekávat, že se to hned zvedne. Čekám, že ke zlomu dojde v druhé polovině příštího roku," dodal s tím, že vedle oživení ekonomiky bude mít na růst prodeje vliv i konec tříletého cyklu pro obnovu firemních vozových parků. Velké firmy by měly začít obměňovat vozy, které si pořídily při oživení na přelomu roku 2010 a 2011.

Autoři: , ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.