Lidovky.cz

Nejdřív obchvat a pak až Amazon, volali lidé. Radnice slíbila referendum

Ekonomika

  22:07
DOBROVÍZ - Nejdřív chybějící část obchvatu a pak až hala, volali lidé v Dobrovízi u Prahy na čtvrtečním veřejném jednání v kulturním domě. Tématem emotivní debaty, které se zúčastnily desítky lidí, byla plánovaná výstavba distribučního centra amerického internetového obchodu Amazon, které má být v průmyslové zóně u obce otevřeno v druhé polovině příštího roku.

Obyvatelka Dobrovíze ukazuje na místo, kde má podle projektu amerického internetového obchodu Amazon vyrůst nové distribuční centrum. foto: ČTK

Odpůrců se nakonec zastalo vedení obce, podle níž je výstavba obchvatu nepřekonatelnou podmínkou. Do dvou týdnů v Dobrovízi k tématu uspořádají referendum.

ČTĚTE TAKÉ:

"Požadujeme, aby obchvat byl hotov minimálně se spuštěním provozu haly," prohlásil starosta Martin Šafr, podle nějž by příprava obou projektů, tedy distribučního centra i obchvatu, měla běžet souběžně a měla by tato záležitost být ošetřena ve smlouvě.

Obec podle něj zatím kladné stanovisko k projektu nedala. "Plebiscit klidně uděláme, do 14 dní," zareagoval starosta na požadavek diskutujících.

O Amazonu

Amazon je největším a zároveň i jedním z nejstarších internetových obchodů na světě. Jeff Bezos, který stále stojí v čele firmy, ji založil v roce 1994, tehdy ještě pod jménem Cadabra. Svou činnost na internetu Amazon zahájil v červenci 1995.

Zástupce developerské společnosti Panattoni Europe Pavel Sovička podotkl, že se stavbou obchvatu se počítá, ale čeká se jen na to, až budou v příštím roce v novém programovacím období vypsány nové výzvy z EU.

Z Amazonu nikdo nedorazil. Arogance, říkají místní

Někteří lidé se tomu podivovali a chtěli, aby americký investor zaplatil celý obchvat sám. Místních se dotklo i to, že na jednání nedorazil nikdo z Amazonu, a označili to za aroganci. "Chápu, že z té Ameriky je to sem daleko a nějaká Dobrovíz je jim asi ukradená," komentoval to Martin Dostalík, který se do obce přistěhoval před dvěma lety kvůli klidnému prostředí a teď se obává dopravních komplikací a o bezpečnost svých dětí.

Balík od Amazonu.

Sovička uvedl, že zástupci Amazonu počítají s účastí na příštím veřejném jednání. Dopravní záležitosti podle něj projekt řeší, počítá se mimo jiné s tím, že veškerá logistika bude směřovat k letišti, nikoliv k obci. Firma chce také přispívat na městského policistu, který bude dohlížet na to, aby kamiony nezajížděly do obytné zástavby. Z rychlostní silnice R7 by také kamiony měly být navigovány na pražský okruh a rychlostní silnici R6.

V distribučním centru se má podle Sovičky pracovat na dvě směny, v jedné bude průměrně 800 lidí, ve špičce 1700. Denně odbaví v průměru 62 kamionů, ve špičce sto. Celá kapacita skladu by měla být 620 kamionů.

Hádka ve výčepu

Ostré výměně názorů na veřejném jednání předcházela hádka v přilehlém výčepu. "Tys před lety odhlasoval, že tady bude průmyslová zóna, a teď jsi proti," rozčiloval se nad pivem muž, kterému vadilo, že jeho kamarád je proti výstavbě skladů. "Miliardy půjdou do zahraničí a my nedostaneme nic," oponoval odpůrce.

Dvě nová distribuční centra

Amazon plánuje nejpozději ve druhé polovině příštího roku otevřít v Česku dvě nová distribuční centra pro evropské zákazníky. Druhé bude nedaleko Brna. Každé bude mít plochu přes 90 000 metrů čtverečních.

Jeden z hostů připomněl, že lidé v obci se v minulosti postavili proti výstavbě bioplynové stanice, protože měli obavy ze zápachu. "Hala nesmrdí," obhajoval projekt Amazonu.

"Kdyby z Dobrovíze zaměstnali deset uklízeček, tak je to dobře," dodal. Podle jiného diskutujícího ale dostanou práci jen lidé mluvící anglicky, kteří umějí na počítači, a místní ostrouhají. Pak se ale řeč stočila na celkové poměry v zemi a všichni se překvapivě shodli: "Za to může vláda, že je z republiky skladiště."

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.