Lidovky.cz

Měl přepravovat raketoplán. Obří Antonov se stal legendou

Ekonomika

  6:00
MOSKVA/PRAHA - Před 25 lety, 21. prosince 1988, poprvé vzlétl největší letoun světa, Antonov An-225 Mrija. Původně byl určen k přepravě ruského raketoplánu Buran a součástí jeho nosné rakety Eněrgija. V současnosti slouží jediný vyrobený exemplář tohoto letadla komerční přepravě nadměrných nákladů.

Obří rusko-ukrajinské transportní letadlo AN-225 Mrija se sovětským raketoplánem Buran na archivním snímku z roku 1989. foto: ČTK

Mrija, ukrajinsky sen, budí svými parametry zaslouženou pozornost všude, kde se objeví. Na délku má 84 metrů a rozpětí křídel činí 88,4 metru. Samotný letoun váží 250 tun a jeho maximální vzletová hmotnost, tedy váha včetně nákladu a paliva, je 640 tun. Plně naložený uletí An-225 kolem 4500 kilometrů, prázdný více než třikrát tolik.

Obří rusko-ukrajinské transportní letadlo AN-225 Mrija.
Letoun Antonov 225

Obří rusko-ukrajinské transportní letadlo AN-225 Mrija.

Po svém prvním zkušebním letu v prosinci 1988 sloužil obří Antonov hlavně k převozům raketoplánu Buran. S tímto vesmírným korábem připevněným na zádech provedl An-225 celkem 14 letů o celkové délce skoro 28,5 hodiny. Při jednom z nich zavítala v červnu 1989 tato pozoruhodná dvojice i do Prahy.

Počátkem 90. let byl program letů ruských raketoplánů kvůli finanční náročnosti ukončen. Nad budoucností obřího Antonova tak zavládly otazníky. Jediný funkční exemplář skončil odstavený na letišti v Gostomelu, kde postupně chátral. Druhý rozestavěný kus nebyl dokončen.

ČTĚTE TAKÉ:

Situace se změnila po roce 2000, kdy odstavený An-225 prošel rozsáhlou modernizací. Od té doby slouží jako komerční letoun, který ukrajinská společnost Antonov Airlines pronajímá k vzdušné přepravě nadměrných nákladů.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.