Lidovky.cz

Nejen zvířátka, ale i traktory a auta. Nafukovací retro v Česku frčí

Ekonomika

  6:00
NAPAJEDLA - Zájem o nafukovací hračky, které vyrábí společnost Fatra v Napajedlech na Zlínsku, roste. Firma se k výrobě hraček, které byly známé v 70. a 80. letech minulého století, vrátila v roce 2010. Vedle retro kolekce podle návrhů designérky Libuše Niklové oslovila Fatra i mladé české designéry, kteří vytvořili novou řadu hraček.

Nafukovací zvířátka z dílen firmy Fatra. foto: Reprofoto

Fatra letos představí další novinky, na trh půjdou například úchopové hračky pro malé děti. "Představili jsme je na loňské výstavě Designblok, líbily se, jsou pro malé děti," uvedl vedoucí spotřebního segmentu Tomáš Dočkal. Jde o další část obnovené kolekce, kterou původně vytvořila Niklová.

Z nové řady hraček od současných designérů se připravuje také nafukovací traktor. "Jeho technologie výroby je náročnější a dolaďujeme ji. Dostali jsme také grafický návrh letadla od Honzy Čapka. Bude se ověřovat, zda je vyrobitelné a snad do roka by mohlo být na trhu," uvedla projektová manažerka Olga Vyčánková. Čapek je autorem nafukovacích hraček Pes Bulík a Formule, které Fatra loni vydala.

Jan Čapek pro Fatru

Čapek za ně dostal v neděli cenu Designér roku v rámci výročních cen Akademie designu ČR Czech Grand Design. Fatra získala také titul Výrobce roku za kolekci nafukovacích hraček, které vedle Čapka vytvořili Anna a Jerry Kozovi a Zuzana Lednická. "Honza Čapek sliboval, že má v hlavě i další nápady. Stejně slibují rozšíření kolekce zvířátek Kozovi," podotkla Vyčánková.

Fatra se k výrobě hraček vrátila po úspěšných výstavách hraček Niklové ve Zlíně a Praze. "Zájem o hračky rok od roku roste s tím, jak se zvedá povědomí o obnovení výroby a rozšíření kolekce," řekl Dočkal. Řadu hraček od současných designérů uvedla Fatra na trh loni před Vánoci, zatím se prodalo několik stovek kusů. "Počítám však, že zájem o ně poroste, půjdou i na export," podotkl Dočkal.

V jednoduchosti je krása

Retro hračky Niklové jsou žádané, Fatra ročně prodá celkem na 15 tisíc hraček. "Spousta lidí si je pamatuje ze svého dětství a kupuje je nyní svým dětem. Největší zájem je o sedací hračky. Buvol, slon, žirafa, toto trio je v prodeji i popularitě zatím nedostižné," poznamenal Dočkal.

Úspěch hraček tkví podle Vyčánkové v tom, že jsou velmi jednoduché a elegantní. "Jsou bez potisků, jen barevná fólie, je to výjimečné v porovnání s asijskou produkcí, která je přeplácaná," řekla.

Pro Fatru znamená výroba hraček ale jen minimální část výrobního sortimentu, patří k největším zpracovatelům plastů v zemi, zaměstnává přes 1000 lidí.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.