Lidovky.cz

Západní zvyky Češi o Velikonocích odmítají. Vejce preferují domácí

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Supermarkety nabízejí v předvelikonočních akcích vejce již za dvě koruny, více než polovina Čechů však koledníkům servíruje vlastnoručně barvená vajíčka z domácích nebo farmářských chovů. České domácnosti si rok od roku dopřávají bohatší Velikonoce. Mezi stálice jarního křesťanského svátku patří pečený beránek a pletená pomlázka.

Co s vajíčky po Velikonocích? foto: Shutterstock

Víceletý průzkum portálu AkčníCeny.cz ukazuje, že předloni utratila za Velikonoce víc než tisícovku jen desetina respondentů, loni už to byla téměř čtvrtina. Letos plánuje utratit více než 1000 korun už celých 34 procent dotazovaných.

Vejce přitom stojí stejně jako loni, od 2,16 koruny za kus, což je o polovinu méně než ve zbytku roku. Na Velikonoce je ale polovina Čechů raději nakupuje mimo velké řetězce.

Jak Češi vybírají čokoládové velikonoční figurky. Vítězí kvalita čokolády, ceně konkuruje vzhled.

"Po výkyvech cen vajec v roce 2012 si mnozí zákazníci našli vlastní zdroj čerstvých vajec, ať už se jedná o domácí nebo farmářské chovy," říká projektový manažer portálu AkčníCeny.cz Ondřej Hloupý. Barvená vařená vejce, jaká nyní vídáme v chladicích boxech prodejen, si podle průzkumu kupují jen 3 % zákazníků.

Kolik stojí koleda

  • Pletená pomlázka z lakovaného proutí, zdobená stuhami:
    15 cm od 9,90 Kč
    40 cm od 16,90 Kč
    105 cm od 29,60 Kč
  • Balíček čokoládových velikonočních vajíček: od 14,90 Kč
  • Sada 4 práškových barev na zdobení velikonočních vajec: od 17,90 Kč

Na velikonočních tradicích Čechům záleží. Domácího beránka peče 66 % respondentů, pomlázku si plete 42 % dotazovaných. Dalších 22 % ji sice uplést umí, ale většinou si ji koupí.

Jedním z hlavních důvodů je nedostatek čas. Do velikonočních příprav, včetně nákupů, investujeme podstatně méně času, než před vánočními svátky.

Celých 56 % respondentů se snaží vše stihnout za méně než pět hodin, 38 % zvládá přípravy za dvojnásobek času. Jen 6 % se na Velikonoce chystá pečlivěji než Vánoce.

Západní zvyky Čechy neoslovují

Nové zvyky a nejrůznější marketingové produkty Češi v průzkumu odmítli. Zcela propadly čokoládové velikonoční kalendáře, tolik podobné kalendářům adventním, a hledání poschovávaných velikonočních vajíček.

Tuto novodobou tradici dodržují jen necelá 2 % respondentů. V akčních nabídkách se označení "velikonoční" dočkaly i potraviny, které jsou jinak běžně dostupné v celoročním prodeji. Jde například o velikonoční šunku nebo velikonoční slaninu. Ve velikonoční edici lze podobně zakoupit i letní směs do ostřikovačů.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.