Lidovky.cz

Místo májky rýže a saké. Japonci v Pardubicích oslavili novou továrnu

Ekonomika

  14:08
PARDUBICE - V průmyslové zóně v Pardubicích vyrostla nová výrobní hala. Místo tradiční májky neboli glajchy však položení posledního dílu konstrukce předcházel tradiční japonský rituál zvaný baraj. Továrna na výrobu automobilových tlumičů je totiž součástí japonského koncernu KYB. Ten chce do dvou let v krajském městě zdvojnásobit výrobu.

Japonský rituál baraj v Pardubicích posvětil halu na výrobu tlumičů. foto: ČTK

"Oproti českým zvyklostem, kdy se staví májky, naši japonští kolegové používají japonské víno saké, sůl a rýži," uvedl prezident českého závodu Robert Frank. Firma v Pardubicích mezi lety 2011 a 2016 plánuje investovat celkem 1,6 miliardy korun.

Představitelé koncernu vínem pokřtili půdu, které má zajistit bezpečnost stavby a projektu. Podle japonských tradic má sůl vyhnat zlé duchy z pozemku a rýže zase dodává prosperitu celé investici. Zúčastnění hosté se také vznikající stavbě dvakrát poklonili a dvakrát tleskli. Poté již jeřáb poslední díl zaklesnul na betonovou konstrukci haly.

Japonský rituál baraj v Pardubicích posvětil halu na výrobu tlumičů.
Japonský rituál baraj v Pardubicích posvětil halu na výrobu tlumičů.

Japonský rituál baraj v Pardubicích posvětil halu na výrobu tlumičů.

"Celý projekt běží podle harmonogramu, v září říjnu tohoto roku bude hala hotová a k plnému využívání od povolení všech státních orgánů v dubnu 2015," dodal Frank.

Firma s japonským zázemím začala v průmyslové zóně vyrábět v roce 2008. Z původních sedmi zaměstnanců na začátku výstavby první haly se rozrostla na více než 450 lidí. V příštím roce by měla zaměstnávat až 700 lidí. Automobilovému průmyslu se daří a společnost má dlouhodobé zakázky.

"V současnosti vyrábíme přes tři miliony kusů tlumičů ročně, po dokončení haly to bude 6,5 milionu kusů s otevřenou kapacitou až na 10,5 milionu kusů tlumičů za rok," dodal Frank.

Tlumiče i design autosedaček

Pardubická KYB dodává do automobilek Toyota ve Francii, TPCA v Česku, Nissan ve Velké Británii a Rusku, Renault ve Francii a Slovinsku a Daimler v Německu. Obecně v celém koncernu přímé dodávky míří do automobilových závodů zhruba ze 60 až 65 procent, zbytek tvoří náhradní díly, které jsou pro vozidla přibližně od 70. let do současnosti.

Japonský rituál baraj v Pardubicích posvětil halu na výrobu tlumičů.

Kromě výroby by se závod měl věnovat i designu autosoučástek, který se dosud připravuje v Japonsku a ve Španělsku. Vzhled tlumičů se po čase mění, stejně jako se upravují interiéry i karosérie vozidel. Všechny díly se výrobci snaží stále víc odlehčovat.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.