Lidovky.cz

Německý prezident Gauck navštívil se Zemanem Škodu Auto

Ekonomika

  14:58aktualizováno  18:31
PRAHA/MLADÁ BOLESLAV - Německý prezident Joachim Gauck míní, že koncernu Volkswagen se vyplatilo, když počátkem 90. let při koupi mladoboleslavské škodovky vsadil na to, že v ní pracují kvalifikovaní a schopní lidé. "Volkswagen byl přesvědčen o tom, že tady jsou lidé, kteří mají odborné znalosti, a ta investice se vyplatila zejména z důvodu kvalitních pracovníků," řekl ve středu studentům a učňům automobilky Gauck, který spolu s českým prezidentem firmu Škoda Auto navštívil.

Zeman zase škodovku pochválil za to, že její zaměstnanci mají platy výrazně převyšující republikový průměr, ocenil práci odborů i to, jakým způsobem se firma vyrovnala s ekonomickou krizí. foto: MAFRA - Petr Topič

Zeman zase škodovku pochválil za to, že její zaměstnanci mají platy výrazně převyšující republikový průměr, ocenil práci odborů i to, jakým způsobem se firma vyrovnala s ekonomickou krizí. "Mají stříbrnou medaili, protože průměrný plat v tabákové firmě Phillip Morris je 40 000 korun měsíčně," řekl. Průměrný plat na dělnických pozicích ve Škodě je asi 35 000 korun za měsíc. Studentům a učňům automobilky český prezident pogratuloval k dobrému výběru oboru, který studují.

Škoda Auto je od roku 1991 součástí německého koncernu Volkswagen, politici ji uvádějí jako příklad povedené privatizace. Od té doby automobilka pětinásobně zvýšila prodeje svých vozů. Za uplynulých třiadvacet let zvýšila celosvětové prodeje z méně než 200 000 prodaných vozů ročně zhruba na 921 000 v roce 2013. V roce 2013 tvořil export Škody kolem osmi procent celkového vývozu České republiky.

Prohlídka muzea

Na úvod středeční prohlídky závodu Zeman věnoval Gauckovi prezidentskou vlaječku, jakou vozí na svém autě. Ta zůstane vystavena v muzeu automobilky a doplní expozici dřívějších prezidentských standart.

Prezidenti si poté prohlédli expozici muzea a společně vyzkoušeli například pohodlí vozu Superb ze 40. let, jakým jezdil československý prezident Edvard Beneš. Následovala prohlídka montážní linky, na které se vyrábí nová Škoda Octavia a Rapid.

Nyní tvoří Škoda Auto asi deset procent celkového objemu výroby koncernu Volkswagen. Mladoboleslavská automobilka vedle vozů sedmi modelových řad vyrábí a vyvíjí také komponenty pro celý koncern, například motory, převodovky a nápravy.

V příštích letech chce Škoda dále růst a zvýšit světové prodeje na minimálně 1,5 milionu vozů ročně. Nedávno Škoda potvrdila, že bude vyrábět ve svém závodě v Kvasinách na Rychnovsku nový vůz. Podle některých zdrojů to má být sportovně užitkové auto. Výroba nového vozu povede ke vzniku stovek pracovních míst, investice budou v řádu miliard korun.

Od roku 1991 investovala Škoda Auto v ČR zhruba 280 miliard korun. Ve svých třech českých výrobních závodech zaměstnává okolo 24 000 lidí. V prvním čtvrtletí vytvořila provozní zisk 185 milionů eur (5,08 miliardy Kč), což je meziročně nárůst o 65,2 procenta. Největšími trhy pro firmu jsou Čína a Německo.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.