Lidovky.cz

Rekonstrukce tramvají v Ostravě: nitky vedou do plzeňské Škody

Ekonomika

  8:45
PRAHA/OSTRAVA - Pražská firma Pragoimex se dostala k zakázce na rekonstrukci ostravských tramvají. LN zjistily, že podíl ve společnosti drží Škoda Transportation, kterou ovládá skupina ambiciózních podnikatelů kolem Marka Čmejly, Jiřího Diviše či Tomáše Krska.

Liberecký dopravní podnik 24. června zařadil do vozového parku prototyp nové tramvaje EVO2. foto: ČTK

Rozhodně to není největší hráč na trhu. Přesto se pražský výrobce tramvají Pragoimex prosadil se zakázkami například v Ostravě. Za půl miliardy korun v třetím největším městě republiky rekonstruoval starší tramvaje. Jak ale nyní LN zjistily, Pragoimex má v zádech mocnou podporu – třetinu firmy vlastní plzeňská Škoda Transportation. Strojírenský gigant se tak ocitá „ve společnosti“ Martina Dědiče a kauzy, kterou policie rozplétá v Moravskoslezském kraji.

Kvůli zakázkám z let 2009 až 2012 pro ostravský dopravní podnik a městskou nemocnici bylo na konci března obviněno osm lidí a čtyři firmy. Policejní odposlechy zachytili, jak s vazebně stíhaným šíbrem Dědicem čile komunikovali vysoce postavení sociální demokraté z regionu.

Na první pohled regionální kauza tak v rovině politické i ekonomické výrazně přesahuje severomoravský region a zasahuje do vysokých pater českého politickobyznysového světa. Tomu nasvědčuje i to, že do regionu před časem urychleně vyjel šéf ČSSD a premiér Bohuslav Sobotka.

Progoimexu se zakázkou pro ostravský dopravní podnik poradensky pomáhala Dědicova firma Business Advisors.

Spojka Dědic

„Věděly (firmy, které chtěly získat od městských společností či příspěvkových organizací zakázku – pozn. red.), že je schopný (Dědic) jim zajistit zadávací podmínky, kterým vyhoví, umožní jim připravit se s předstihem a následně dosud nezjištěným mechanismem i zvítězit,“ napsala podle MF DNES policie v textu obvinění.

Pragoimex dodal ostravskému podniku v letech 2009 až 2012 celkem 22 rekonstruovaných strojů T3 a jednu novou tramvaj za 476 milionů korun. Podle detektivů měl na těchto zakázkách Dědic vydělat 23 milionů korun, které policie považuje za úplatek. Dědic se naopak hájí, že šlo o odměny za poradenské služby. Obviněná pražská společnost Pragoimex, jejíž renovované či zcela nové tramvaje jezdí i v Praze, Plzni, chorvatském Osijeku či Moskvě, má akcie na jméno a na majitele v zaknihované podobě. Nedá se tedy jednoduše zjistit, komu patří.

LN však při procházení dokumentů ve sbírce listin narazily na materiály z valné hromady z dubna roku 2013. Z přiložené prezenční listiny akcionářů vyplynulo, že zhruba 60 procent patří Krnovský opravnám a strojírnám a 32 procent firmě Škoda Transportation. Podle zdrojů LN z prostředí pražského dopravního podniku tento „škodovácký“ podíl ve skutečnosti ovládá jeden ze spolumajitelů Škody Transportation – podnikatel Tomáš Krsek. Na dotazy, zda se s Dědicem zná či jestli s ním někdy vyjednával, neodpověděl. Podle informací LN je ve hře scénář, že Dědic fungoval pro velké byznysmeny jako kontakt na získání zakázek v moravskoslezském regionu.

Na otázku, jak se Škoda Transportation postaví k situaci v její obviněné firmě, tisková mluvčí Lubomíra Černá odpověděla, že Škoda jako minoritní akcionář nemá možnost do chodu společnosti Pragoimex zasahovat.
„Škoda Transportation je pouze minoritní akcionář, který nemá blokační minoritu, tudíž nemůžeme chod ani rozhodnutí společnosti ovlivňovat. Proto také nemáme dostatek informací k tomu, abychom vámi zmiňovanou záležitost mohli relevantně posoudit nebo komentovat,“ napsala Černá LN.

Boj o lukrativní dílny

Škoda Transportation, kterou ovládá skupina ambiciózních podnikatelů kolem Marka Čmejly, Jiřího Diviše či Tomáše Krska, „proslula“vminulosti zakázkou na dodávku 250 tramvají pro pražský dopravní podnik za 19 miliard korun.

Škodovka v posledních letech zvolila strategii skupování konkurenčních subjektů – například firem Pars Nova či ČKD Vagonka – s cílem stát se dominantním hráčem na poli výroby kolejových vozidel. Kromě toho soustředila Škoda Transportation síly na získání opravárenských dílen při velkých dopravních podnicích, které mají lukrativní zakázky.
V Plzni získala Škodovka v roce 2012 od města zakázku za 12 miliard korun na údržbu a opravu vozů městské hromadné dopravy po dobu 29 let. Naopak neúspěšná bylamise Škody v Praze, kde několik let usilovala o hostivařské opravny tramvají v hodnotě zhruba dvou miliard korun. Pražský dopravní podnik své dílny před nájezdem Plzeňáků uhájil.

Ostravské bratrstvo

Martin Dědic:

ostravský podnikatel s těsnými kontakty na vysoce postavené politiky v Moravskoslezském kraji. Policie mu klade za vinu, že vybraným firmám zprostředkovával u politiků výhru ve výběrových řízeních. Dědic se hájí, že šlo pouze o poradenské služby.

Miroslav Novák:

Moravskoslezský hejtman z ČSSD patří mezi nejbližší spojence předsedy strany a premiéra Bohuslava Sobotky. Novák byl blízkým spojencem podnikatele Dědice. Podle policie měli mít během 16 měsíců celkem 5077 hovorů.

Adam Rykala:

Mladý ambiciózní poslanec, který patřil do tábora pučisty Michala Haška. Rykala pracoval v Dědicově společnosti Business Advisors.

Policie dále zaznamenala, že Dědic si často volal i s dalšími politiky z ostravské ČSSD: starostou Ostravy-Poruby Lubomírem Palyzou, europoslancem Vojtěchem Mynářem či náměstkyní ostravského primátora Simonou Piperkovou.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.