Budoucnost již řadu let hluboce ztrátových Českých aerolinií (ČSA) je opět předmětem politických jednání. Ministra financí Andreje Babiše (ANO) čeká v úterý večer jednání se zástupci Korean Air, jež od loňského roku drží v českém dopravci 44 procent. Bude jim vysvětlovat, proč má skončit Miroslav Dvořák, šéf představenstva Českého Aeroholdingu, který zatím drží v ČSA majoritu.
Ten má mimochodem podle informací LN již sbaleno a na konci měsíce dobrovolně svou kancelář na ruzyňském letišti opustí. Nahradí jej nový místopředseda představenstva Václav Řehoř, kterého Babiš na letiště vyslal jen před pár týdny.
Proč se musí Babiš z personálních obměn ve státní firmě, pod niž patří mimo ČSA ruzyňský aeroport nebo společnost odbavující zavazadla Czech Airlines Handling, zpovídat Korejcům, kteří jsou jen menšinovými vlastníky aerolinek? Kvůli akcionářské smlouvě k ČSA, která říká, že s Korejci musí stát změny v mateřském aeroholdingu projednávat.
Dobíhající lhůta k opci
„Toto ustanovení považujeme za pro stát nevýhodné,“ uvedl Michal Žurovec z tiskového odboru ministerstva financí, když se při obměnách ve statutárních orgánech aeroholdingu tato podmínka objevila. „Korejci jsou velmi citliví na stabilitu managementu. Nechtějí politického vazala,“ kontroval Miroslav Kalousek, který jako ministr financí byl u podpisu smluv s Korejci.
Setkání Babiše s Korean Airbude velmi citlivé. Podle informací LN totiž právě v těchto dnech dobíhá lhůta, kdy by Korejci mohli zcela odstoupit od smlouvy a státu by problematické aerolinie zase skončily v rukách bezmála celé.
ČTĚTE TAKÉ: |
Pro pochopení, proč to právě nyní hrozí, je třeba vrátit se do historie. Když vloni Korejci do ČSA vstupovali, získali 44procentní podíl za 68 milionů korun. Zároveň smlouva obsahovala opci, že mohou navyšovat svůj podíl, a to tak, aby ČSA nikdy neztratily status evropského dopravce. Pro to je třeba, aby aerolinky byly většinově vlastněny osobami, ať už právnickými či fyzickými, se sídlem v Evropské unii. Korejci své opce využili a zároveň se domluvili s převážně charterovým dopravcem Travel Service, že do ČSA vstoupí také. Firma, která patří miliardáři Jiřímu Šimáněmu, se ostatně o ovládnutí ČSA snažila již v minulosti. Dohoda zní, že Korejci vlastně přeprodají Travel Servicu 34procentní podíl, o nějž se nadále sníží podíl Českého Aeroholdingu. Tomu tak zůstane ani ne pětinový podíl. Zbylé akcie do sta procent pak drží Česká pojišťovna.
Celý obchod s Travel Servicem je domluven od konce loňského roku. Formálně ale některé kroky teprve běží. Například 26. června podle informací LN papírově Korean Air využily své opce. A podle smlouvy mají měsíc na to, aby si to rozmyslely a případně vrátily státu všechny podíly, které drží.
„Ke konkrétním ustanovením smluv se v tuto chvíli nebudeme vyjadřovat, podléhají obchodnímu tajemství,“ nechtěla komentovat informace LN mluvčí aeroholdingu Michaela Lagronová.
Miliardová ztráta
Není sice příliš pravděpodobné, že by Korejci reagovali až tak extrémně na změny ve vedení aeroholdingu, na druhou stranu byl to právě Miroslav Dvořák, kdo je do firmy přivedl. A jedním z faktorů, proč do obchodu Korean Air šly, bylo přátelství mezi Dvořákem a majitelem jihokorejských aerolinek Cho Yanghoem.
Aby se aerolinky vrátily do rukou státu, je to poslední, co ministr Babiš potřeboval. Za loňský rok prodělaly 922 milionů korun při tržbách jen lehce nad 13 miliardami. Provozní výsledek byl přitom ještě horší a zastavil se jen sedm milionů od mínus miliardy. To je nejhorší výsledek od roku 2009, napsala Mladá fronta Dnes.
Babišovy změny v aeroholdinguVýměna tří z pěti členů představenstva Zůstali: Miroslav Dvořák – předseda představenstva Petr Vlasák – místopředseda představenstva Skončili: Philippe Moreels – dosud také předseda představenstva ČSA Jozef Sinčák – šéf obchodu ČSA Josef Adam – šéf IT aeroholdingu Nově dosazeni: Václav Řehoř – nový místopředseda a budoucí šéf aeroholdingu Zuzana Tairová – někdejší auditorka u PwC Petr Pavelec – právník z kanceláře White & Case
Kompletní obměna dozorčí rady Počet členů dozorčí rady byl snížen na sedm z devíti. Zůstali jen zástupci zaměstnanců: Vladimír Charouz Jan Douša Odvoláni byli: Michal Mejstřík – dosud předseda dozorčí rady Tomáš Hudeček – primátor Prahy Gustav Slamečka – bývalý ministr dopravy Radoslav Bulíř – dřívější náměstek na ministerstvu financí za Jana Fischera Tomáš Firla – manažer a ekonom Jan Klak – poradce na ministerstvu financí za Miroslava Kalouska Milan Suchý – zaměstnanec aeroholdingu Nově v ní zasedli: Jan Švejnar – renomovaný ekonom a neúspěšný prezidentský kandidát Petr Blažek – úředník ministerstva financí Tomáš Šabatka – dřívější papírenský boss Jiří Opletal Michal Požár – bývalý viceprezident ČSA |