Lidovky.cz

Samsung si dává načas s novým mobilem. To ho sráží za Apple a Čínu

USA

  9:00
PRAHA/SOUL - O pozici světové jedničky Samsung nepřijde, tvrdí analytik Tomáš Menčík. Největší výrobce smartphonů ale za poslední tři měsíce ztratil 60 procent zisků, lidé kupují jeho telefony čím dál míň. Firmě škodí mu především to, že na rozdíl od Applu dlouho nepřišla s žádnou novinkou.

Společnost Samsung představila modely telefonů Galaxy S4. foto: Reuters

V Číně a Indii prohrává Samsung v prodeji levných telefonů s místními značkami, jako je například Xiaomi. Hlavním konkurentem jihokorejské firmy však i nadále zůstane firma Apple a její iPhony, říká v rozhovoru pro Lidovky.cz ekonom společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.

Lidovky.cz: Čím si tak výrazný propad zisků u Samsungu vysvětlujete?

Pro analytiky a investory to není zase takové překvapení. Samsung nevydal v posledních třech měsících žádný významný produkt. To mu ublížilo. Novinky jsou u výrobců mobilů a tabletů naprosto zásadním generátorem tržeb. Aby firmy čelily konkurenci, musí víc než v minulosti hrnout na trh další a další produkty. Telefony prostě rychleji zastarávají. Ne fakticky, ale kvůli větší konkurenci.

Nový Samsung Galaxy S4

Lidovky.cz: Jak by se měla firma nyní zachovat?

Samsung má zásadnější modely vydat nyní ke konci roku či na začátku toho příštího. To, že bude postupně ztrácet tržní podíl, je asi zřejmé. Nastupují levní čínští konkurenti. Důležité ale také je, jak bude Samsung bojovat s Applem v segmentu velkých telefonů. Apple vydal iPhone 6 a Samsung by měl tuto nabídku dorovnat.

Lidovky.cz: Dá se to přeložit tak, že světovou jedničku propad čeká, ale ne nijak zásadní?

Slabší výsledky Samsungu bych npovažoval za nic zásdního, ale je zřejmé, že situace na trhu se mění. Tato část roku spojená s propadem zisků byla z hlediska nabídky Samsungu extrémní a neměla by se opakovat.

Lidovky.cz: Přesto: může Samsung přijít o pozici světového lídra v prodeji smartphonů? V Číně a Indii už ho předstihly místní značky, jako je například Xiaomi.

Ne, Samsung má velký náskok, to není aktuální téma. Asijští výrobci pronikají mezi největší světové výrobce. Jsou však tažení zejména rostoucí poptávkou po chytrých telefonech v Číně, zatím nemají příliš velký dopad na západní trhy. Pokud se bude zvětšovat čínský, a obecně asijský, trh, porostou globálně i tyto značky. Podle mě ale zatím nemají šanci prorazit v Evropě, USA a obecně na rozvinutých trzích.

PSALI JSME:

Lidovky.cz: Proč?

Nejsou zaběhnuté, zákazníci je stále vnímají jako low-cost. Jde o levné, kvalitní produkty, ale třeba já bych si je nekoupil. Podle mě nemají šanci ohrozit Samsung a Apple. Asijští výrobci jim sice uberou tržní podíl, ale ne tím, že by jim odlákali zákazníky, ale tak, že trh s mobily rozšíří o další uživatele.

Lidovky.cz: Největšími konkurenty tedy i navzdory změnám na trhu zůstanou Apple a Samsung?

Dá se říct, že ano.

Lidovky.cz: Když vychází nový iPhone, nadšenci na něj v první den prodeje zpravidla stojí dlouhé fronty. Dá se podobné “kultovní nadšení“ vypozorovat i v případě, kdy se začíná prodávat nový model Samsungu?

Zdaleka ne v takové míře. Částečné srovnání iPhonu a Samsungu je možné s modelem Galaxy, ale jde o něco jiného. Na druhou stranu Samsung má daleko víc výrobků. Těží tedy spíš z množství než z nějakého kultu.

Lidovky.cz: Může podobný propad, jako zažívá nyní Samsung, potkat v budoucnu i Apple?

Teď má Apple nový produkt, iPhone 6. Očekává se, že to bude nejprodávanější telefon v historii. Ale v momentě, kdy Apple zažije nějaké hluché čtvrtletí, tak mu propad hrozí.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.