Lidovky.cz

BYZNYS ŽIJE: ’Automobilka’ z Divišova vyrábí víc než Škodovka

Ekonomika

  12:00
DIVIŠOV - Firma Abrex už 16 let vyrábí modely autíček. Dodávat bude možná i díly pro skutečná auta. Jedním z jejích zakladatelů je Radek Bukovský, kterého k jeho povolání přivedla sběratelská vášeň i sen vlastnit model Škodovky 120.

Firma Abrex z Divišova vyrábí modely aut. foto: MAFRA - Petr Topič

S nadsázkou se říká, že největším výrobcem pneumatik na světě je společnost Lego; její továrny je bez přestávky chrlí více než 50 let v kuse.

Pokud tedy lze počítat hračky jako výrobu skutečných dílů, pak v obci Divišov u Benešova ve středních Čechách sídlí nepříliš známá česká „automobilka“ Abrex, která se přitom objemem produkce vyrovná největším hráčům na trhu.

Během šestnácti let fungování firmy zde vznikly už tisíce modelových řad a po celém světě se prodaly miliony kusů malých zinkových autíček. „Dohromady možná děláme víc než Škodovka,“ usmívá se spolumajitel firmy Radek Bukovský.

PSALI JSME:

Právě na modelech tuzemské značky firma staví, od Škody se jí podařilo získat exkluzivní licence. Od veteránů přes raritní koncepty až po nejnovější typy, to vše firma vyrábí ve zmenšeném měřítku.

Autíčka přitom musí své předloze odpovídat do nejmenších detailů, což třeba u některých modelů aut pro rallye znamená každé tři týdny dělat nové potisky s tím, jak se mění sponzoři a čísla. Není divu, že příprava jediné série modelů trvá devět až deset měsíců a od výroby skutečných aut se vlastně ani tolik neliší.

Firma Abrex z Divišova vyrábí modely aut.
Firma Abrex z Divišova vyrábí modely aut.
Firma Abrex z Divišova vyrábí modely aut.
Firma Abrex z Divišova vyrábí modely aut.

 Začíná se sběrem dokumentace a hledáním originálního auta, podle kterého se model vyrobí.

„Je to složité, ale prakticky seženeme dokumentaci na všechno. Naši zaměstnanci jsou třeba v klubech veteránů, takže ta síť je docela rozsáhlá. A lidé, kteří modely sbírají, jsou většinou hodní a féroví, takže nám naprosto nezištně pomůžou. Není ale snadné najít vůz, který si majitel nějak nevylepšil, a je tak stejný jako původně vyráběné typy,“ vysvětluje Bukovský.

Auto se pak celé skenuje speciálním přesným skenerem. Stačí kolem přístroje jen projít a už se měření musí opakovat, protože dojde k nepřesnostem. Když je hotovo, přenese se skutečné auto do počítače v podobě 31 milionů bodů.

Teprve pak následuje ta těžší část. Technici nad skenem stráví asi dva měsíce, během kterých softwarový model ladí a vymýšlejí, které díly se budou odlévat zvlášť, kde se bude výlisek ohýbat a jaké detaily je ještě možné vyrobit. Podle nákresů se pak zhotoví forma.

Výroba v Číně

„Výrobu máme v Číně, spolupracujeme tam se spolehlivým partnerem. Abrex tak sice nevlastní fabriky, ale vlastní formy, jejichž hodnota je v porovnání se stroji nebo budovami několikanásobná.“ Z Číny pak autíčka putují do celého světa, od Ameriky po Indii.

Trvalo ale roky, než se firma na takovou úroveň vypracovala. A od doby, než si Radek Bukovský konečně mohl splnit svůj dětský sen a Abrex vyrobil první model Škody 120, uplynulo let ještě víc.

Firma Abrex z Divišova vyrábí modely aut.

„Poprvé mě to napadlo, když mi bylo asi osm nebo deset let. Šel jsem z Motokovu, kde v Tuzexu prodávali autíčka Matchbox, a viděl jsem na ulici škodovku. Říkal jsem si, že by ji taky mohli vyrábět jako model, a chtěl jsem to firmě Matchbox napsat. Myslel jsem si, že by mi třeba za ten nápad mohli poslat autíčko,“ vzpomíná Bukovský.

Do Anglie sice nakonec nenapsal, ale myšlenka mu zůstala v hlavě. Po revoluci sice začal podnikat v jiném oboru – jeho firma začala dovážet a vyrábět čisticí techniku –, k autíčkům se ale vrátil v roce 1998 a se spolužákem ze střední školy Romanem Rabiňákem založil Abrex.

„Roman autíčka taky sbíral, i když asi ne tak vášnivě jako já. Na rozdíl ode mě se ale vyzná ve skutečných autech a má přehled, kdy se které auto dělalo s křidýlky, a podobně.“

Firma zprvu dovážela modely ze zahraničí, angličáků už ale bylo na trhu plno. Zato modelů škodovek obchody nabízely jen pár a spíše připomínaly hračky než věrné kopie. Abrex tak začal usilovat o získání licence na jejich výrobu, jenže přesvědčit velkou automobilku nebylo snadné.

ČTĚTE TAKÉ::

„První model, který jsme udělali, byla Škoda Octavia Tour, ani jsme ještě na autíčko nedávali naše logo. Všechno jsme si na tom zkoušeli a výsledek byl úplně strašný.

Nemělo to pěkné tvary, mezi díly byly velké spáry, autíčko mělo otvírací dveře, což při měřítku 1 : 43 nejde, protože pak musíte přizpůsobit karoserii a zkazíte design auta. Byla to taková hračka. Když to vidělo pár lidí ze Škodovky, ptali se nás, jestli jsme se nezbláznili.

Na začátku jsme to hodně prožívali, jsme malá firma, každá koruna pro nás je drahá a formu jsme museli zničit. Pár nocí jsme nespali a řešili, co dál,“ vypráví s úsměvem Bukovský.

Úspěch u Škodovky

Podnikatelé se ale nevzdali, další dva roky pracovali na vývoji a zlepšovali kvalitu. Ve Škodovce nakonec překvapili i nízkou cenou a v roce 2000 vyhráli první výběrové řízení na vozy Octavia, Fabia a Superb. Od té doby Abrex vyhrál až na jeden případ všechny tendry na nová auta.

„Pokud takový tendr vyhrajeme, víme rok až rok a půl dopředu, jaký model Škodovka chystá; musejí nám k tomu poslat dokumentaci, takže vlastně víme víc než třeba výrobci světlometů. Všechno je ale pochopitelně zašifrované amáte zde také bezpečnostní systémy, aby nemohlo dojít k nějakému problému,“ popisuje Bukovský.

Největší zájem je však hlavně o veterány a starší typy. „Ty jsou pochopitelně hezčí. Na autech byly prvky, které je dost výrazně odlišovaly od konkurence, designéři nemuseli řešit aerodynamiku, ekonomickou náročnost nebo bezpečnost chodců. Dnes jsou auta hodně podobná a pro někoho může být problém vůbec poznat, o jakou značku jde.“

Firma Abrex z Divišova vyrábí modely aut.

Modelů, které Abrex vyrábí, je ohromné množství. Třeba jen u policejních složek jsou možné desítky variant – škodovky používají třeba italští karabiniéři i finanční policie, v Británii slouží u dálničních hlídek, v Německu je využívá několik policejních útvarů.

Zájem je také o fleetová vozidla, soukromé firmy si často objednávají modely svého vozového parku. I tak existují sběratelé, kteří mají všechny typy autíček od Abrexu. Velmi ceněné jsou navíc modely, které mají drobnou vadu, což se i při vší snaze zaměstnanců občas přihodí.

„Někdy se stane, že sběratelé schválně mlčí, a pak vidíte na internetu inzerát ‚Pozor, rarita, Škoda VB s bílým sloupkem‘, protože jsme ho zapomněli přemalovat,“ směje se Bukovský. Asi nejunikátnějším kouskem je pak zmíněná Škoda Octavia Tour, první model od Abrexu – přestože je firma všechny musela zničit, pár se jich zachovalo.

Postupně ale roste hodnota i mnoha jiných typů, protože Abrex v některých případech dělá jen malé série, třeba o čtyřech tisících kusech pro celý svět.

Nejčastějším zákazníkem je nicméně člověk, který škodovku vlastní ve skutečnosti a chce si doma vystavit i její model. Ostatně prodeje autíček korespondují s tím, jak se kde automobilce daří, takže největším trhem pro Abrex je Česko, Slovensko, Německo či Británie.

„Asi nejprodávanější je Favorit a Škoda 120, což byla a jsou první auta mnoha mladých lidí. Také opět roste zájem o Octavii Tour, jak je děti dostávají od rodičů. Píšou nám i lidé, jaká měli auta od doby, kdy získali řidičák, a ptají se, kdy je budeme vyrábět, aby si je mohli koupit a měli sbírku komplet,“ říká Bukovský.

Kromě modelů firma plánuje rozšířit produkci i o výrobu diorám (speciální model, který se snaží navodit dojem skutečnosti – pozn. red.). To první, s prezidentem Zemanem a Škodou Superb, vytvořila na podzim.

„Zájem o něj nás absolutně překvapil. Nikdy by mě nenapadlo, že to budeme po stovkách vyvážet třeba i do Francie. V Česku to bylo první prezidentské dioráma, teď jsme nakoupili technologie na výrobu modelů postav, abychom si je mohli dělat sami. Chceme jich vyrábět v budoucnu víc. Už máme připravené další, zatím je tajné, kdo to bude. Ale myslím, že také vyvolá velký ohlas,“ říká s úsměvem Bukovský.

Abrex dále chystá přesun části výroby z Číny do Česka, například nejdražší formy si bude firma dělat sama. Půjde ale trochu o krok do neznáma, jelikož jde o velmi přesné strojírenství. Při návrhu forem se musí třeba myslet na důmyslné systémy ochlazování, aby se materiál dostal, kam má, ale zároveň rychle ztuhl.

„V Česku není moc podniků, které by toto dokázaly dělat dobře, a firmy, které třeba dělají plastové vláčky, tuto technologii nikomu nepustí. Takže už jen když se rozkřiklo, že Abrex bude toto dělat, kontaktovaly nás tři hodně úspěšně společnosti, že by se s námi chtěly sejít a bavit se na téma vývoj forem a kdy s tím začneme. Náš cíl je být odborníky i v přesném nástrojářství,“ říká Bukovský a dodává, že zvládnutí této technologie je paradoxně složitější než vyrábět díly pro skutečná auta.

Není tedy možné, že by Abrex v budoucnu dodával výrobky i pro automobilky? „Ano, tento směr se pak jednoznačně nabízí,“ uzavírá s úsměvem Bukovský.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.