Tesco na britských ostrovech zavře 43 ztrátových prodejen.
Díky reorganizaci vedení a dalším opatřením hodlá ušetřit 250 milionů liber za rok, což je v přepočtu téměř devět miliard korun ročně. Firma chce těmito kroky posílit konkurenceschopnost na domácím trhu.
Její manažeři dodali, že Tesco prodá některé aktivity a omezí investice. Podle agentury Reuters chce firma prostřednictvím úspor financovat snížení cen.
PSALI JSME: |
Tesco se nyní v Británii potýká s odlivem zákazníků. Firmu, která působí rovněž v České republice, navíc zasáhl účetní skandál týkající se nadhodnocování zisků.
Společnost uvedla, že v příštím roce sníží kapitálové výdaje na pouhou miliardu liber z maximálně 2,1 miliardy liber v letošním roce. Dodala, že ruší plánované otevření 49 nových prodejen v Británii. Firma rovněž prodá divize Tesco Broadband a Blinkbox.
Cena akcií podniku po ohlášení úsporných opatření stoupla o více než pět procent. K růstu přispěly rovněž údaje o vánočních tržbách, které podle serveru BBC překonaly očekávání.
Firma již několik hodin před zveřejněním úsporných kroků oznámila, že se rozhodla snížit v Británii ceny u stovek značkových produktů. Snaží se tak čelit odlivu zákazníků, kteří dávají přednost diskontním prodejcům.
Prostor k zeštíhlení
Nový generální ředitel podniku Dave Lewis již v říjnu upozornil, že společnost Tesco, která je největším zaměstnavatelem v britském soukromém sektoru, má prostor k „zeštíhlení“.
Tesco podle svých internetových stránek zaměstnává po celém světě přes půl milionu lidí, z toho více než 310 tisíc v Británii. Firma neupřesnila, jaké dopady budou mít úsporná opatření na počet zaměstnanců .
Lewis v červenci nahradil v čele podniku Philipa Clarka. Firma brzy poté přiznala, že nadhodnotila zisk za první pololetí o zhruba 260 milionů liber (více než devět miliard korun). Lewis je známý jako „Drastický Dave“, a to kvůli snižování nákladů v britsko-nizozemském výrobci spotřebního zboží Unilever, kde dříve působil.
Tesco je největší maloobchodní společností v Británii a třetím největším maloobchodním prodejcem na světě.
Od roku 1996 působí rovněž na českém trhu. V současnosti má v tuzemsku více než dvě stovky obchodů, devatenáct čerpacích stanic a sedm obchodních center. Provozuje také franšízingovou síť Žabka, která čítá více než stovku obchodů. V Česku podle svých internetových stránek zaměstnává téměř 14 tisíc lidí.