Lidovky.cz

Microsoft chce být miláčkem davů. Díky Windows 10 a virtuálním brýlím

Ekonomika

  7:00
REDMOND - Microsoft představil řadu novinek, které mají největší softwarovou firmu světa od základu změnit. Od nového systému Windows 10 až po brýle s virtuální realitou jsou první reakce veřejnosti pozitivní, až nadšené. Microsoft chystá obří comeback a chce se stát miláčkem davů.

Nová verze operačního systému Microsoftu se bude jmenovat Windows 10 foto: Reuters

Především nové Windows 10 by měla opět získat pevné místo na každém domácím i firemním počítači a posílit i v mobilech.

A pokud se bude opakovat historická posloupnost, jsou předurčeny k úspěchu. SWindows XP byli uživatelé spokojeni, Windows Vista naopak propadla, a proto je rychle nahradila Windows 7. Nová verze, která přeskočila v číslování devítku, má být odpovědí na rozpačité přijetí Windows 8.

ČTĚTE TAKÉ:

Microsoft se ze všech sil snaží, aby desátá verze skutečně uspěla.

Ve středu večer detailněji představil vizi, ve které se má nový systém a pro něj vytvořené univerzální aplikace objevit v nepřeberně širokém množství koncových zařízení. Poběží doslova na všem - od chytrých náramků a hodinek přes smartphony a tablety až po notebooky, klasické počítače i „přerostlé“ firemní stroje.

Bude využit dokonce i v holografických brýlích. Firma, jež roky tápala a nevěděla, jak zaujmout širokou veřejnost, přišla s produktem, který překvapil. ¨

Splnění starého snu

Brýle HoloLens člověka doslova obklopí virtuální realitou a dovolí mu ji ovládat hlasem i běžnými gesty. Možná nebudoumít masové prodeje, ale jasně ukazují, že Microsoft už není pomalý a v minulosti utopený moloch.

Jednotný operační systém, který přizpůsobí vzhled a ovládání podle toho, zda běží na PC, tabletu či smartphonu, a dovede na nich spouštět stejné aplikace, je starý sen.

Že se jej dočkáme zrovna od Microsoftu, by ale před několika lety odhadnul jen málokdo. Snahy Applu o propojení jeho OS X pro počítače a mobilního iOS i pro kouzlení Googlu s jeho systémy Chrome OSaAndroid teď vypadají jako z minulého tisíciletí.

Satya Nadella, generální ředitel Microsoftu.

Překvapení od Microsoftu se možná dočkáme i z hlediska obchodního modelu. Ve středu se totiž také často hovořilo o Windows jako o službě, což by mohlo znamenat, že místo jednorázových poplatků může firma zavést předplatné.

U online balíku kancelářských aplikací Office 365 slaví tento model úspěchy a avizovaný přechod zdarmazWindows 7 a 8 tak může být chytrý tah. Pro Microsoft je to výhodné, musí ale nastavit ceny, aby nenaštval zákazníky, kteří by za systém rádi zaplatili jen jednou, v ceně počítače.

Pod novým šéfem Satyou Nadellou tak jako by byla firma pokropena živou vodou. Hýří optimismem, předvádí jeden dobrý nápad za druhým a vůbec se při tom nechová jako „ten starý Microsoft“.

Samotný Nadella, když popisoval, jak moc jeho společnost chce, aby lidé nová Windows milovali, působil upřímně a také trochu pokorně. Zdaleka ne tak nabubřele a teatrálně jako jeho předchůdce Steve Ballmer v dobách slavného poskakování po pódiu, pro něž se vžilo nelichotivé označení „opičí tance“.

Microsoft pochopil, že musí být značkou, kterou budoumít zákazníci rádi. Má k tomu jedinečnou příležitost, protože už není vnímán jako zlý monopol.

Za ten bývá naopak stále více označován konkurenční Google, který obklopuje životy svých uživatelů a ti si to začínají uvědomovat.

Uvědomují si to i regulátoři, kteří k němu přesunuli svou pozornost právě od Microsoftu. Apple je pak sice obchodně superúspěšný, z hlediska inovací ale poslední dobou ničím nepřekvapuje.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.