Firma čelí podezření, že její česká pobočka vyvedla v roce 2011 nejméně 100 milionů korun na úplatky v zakázce na dostavbu silnice R7.
Ťok musel o úplatku vědět, říká bývalý šéf auditu Blomqvist |
V roce 2011 Skanska vyhotovila audit dostavby silnice R7 na podnět útvaru interního auditu, který upozorňoval na změnu podílu ve sdružení. Změnu neschválilo vedení společnosti ve Švédsku, což je v rozporu s interními pravidly Skansky. Podle čtvrtečního prohlášení Skansky přezkum neodhalil žádná fakta či důkazy o neetickém jednání.
Audit korupci našel
Podle předchozího vyjádření tehdejšího šéfa vnitřního auditu Skansky Anderse Blomqvista pro Radiožurnál však jeho tým vypracoval zprávu, která korupci v Česku naznačovala. „Žádná taková zpráva neexistuje,“ reagoval Graham.
Ve stejném duchu se vyjádřil tehdejší ředitel české Skansky a nynější ministr dopravy Česku Dan Ťok. „(Blomquist) Podepsal svou rukou v roce 2011, že ten audit byl v pořádku,“ řekl Ťok serveru iDnes.
O korupci nebyl podle čtvrtečního prohlášení Skansky informován ani auditor George Pettersson. „Ve společnosti Skanska je zcela jednoznačně dáno, že interní audit je povinen hlásit obvinění a informace tohoto druhu předsedovi výboru pro audit, anebo o nich výboru předložit zprávu,“ uvedl.
Ťok korupci odmítl
Výběrové řízení na dostavbu silnice R7 vyhrálo v roce 2008 konsorcium firem EDS, Geosan Group a Skanska. Šlo o zakázku za 2,2 miliardy korun. Vedoucím konsorcia byla podle Radiožurnálu Skanska se 71,5 procenta, o dva roky později se 16,5 procenta vzdala ve prospěch Geosanu. Geosan získal peníze, ale místo aby začal sám stavět, najal si na výstavbu mostu Skansku, ale za méně peněz, popsal v úterý Radiožurnál.
Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) vyzval ministra, aby poskytl maximum informací o kauze, a vyvrátil tak veškeré pochybnosti. Ťok korupci odmítl.