Lidovky.cz

Český úspěch: letenky pro baťůžkáře ženou Skypicker k miliardovým tržbám

Ekonomika

  6:15
BRNO - Malá brněnská firma Skypicker prodá denně letenky za 2,7 miliony korun. Pokud si březnové tempo udrží, může splnit smělý cíl pro tento rok: počítat tržby v miliardových hodnotách. Rychle rostoucí firmu chválí i úspěšní internetoví podnikatelé.

Letiště (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Obchodní model Skypickeru je odlišný od klasických (a mnohem větších) prodejců letenek, jako je Student Agency nebo Letuška. Zobrazuje levné letenky do různých destinací a teprve podle aktuální nabídky se zákazník rozhoduje, kam poletí.

Klientem je tedy spíše student a baťůžkář než byznysmen hledající pohodlné spojení do Dubaje. Start-upu, který se začal pomalu rozjíždět v roce 2013, se tento byznys model osvědčil. Loni prodal Skypicker 100 tisíc letenek, pro prvních šest měsíců tohoto roku počítá půl milionem. Tržby pak loni rostly každý měsíc v průměru zhruba o třetinu.

Zakladatel portálu Centrum Tomek posílá miliony do letenkového webu

Pro lepší představu: za únor vynesl portálu prodej letenek 46 milionů korun, což je dosud jeho nejlepší výsledek. Pokud zůstanou březnové prodeje na stejné úrovni, očekává firma příjmy okolo 84 milionů – tedy téměř dvojnásobek oproti předešlému měsíci. A to je více než polovina toho, co firma utržila za celý loňský rok.

„Kluci vytvořili službu přehlednou a intuitivní. Navíc ji spojili s funkčním byznys modelem. Internetové projekty jsou dnes výrazně postavené na unikátním nápadu. Tím Skypicker je, a proto také tak rychle roste,“ myslí si internetový podnikatel Jan Koprajda, který se živí výrobou webových aplikací.

Portál Skypicker slouží jako vyhledávač letenek.

Skypicker si zakládá na vlastním systému vyhledávání letenek, který v tuto chvíli stojí hlavně na propojování letů různých nízkonákladových společností. Do algoritmu ale přibudou i databáze klasických aerolinek, jako jsou Air France či Lufthansa.

Stejně tak začala brněnská firma navazovat spolupráci s velkými vyhledávači letenek v Číně a Rusku, od čehož si slibuje obraty v řádu desítek milionů eur ročně. Přitom za celý loňský rok utržila firma “jen“ necelých 147 milionů korun. Tyto firmy využívají technologii, kterou Skypicker vyvinul.

SKYPICKER V ČÍSLECH:

  • Brněnská společnost Skypicker začala prodávat letenky v březnu 2013.
  • K rozvoji potřebovala významné partnery. Své peníze do projektu vložili internetoví podnikatelé Jiří Hlavenka a Ondřej Tomek či společnost Touzimsky Kapital.
  • Loni dosáhl Skypicker tržeb 146,6 milionu korun, provozní zisk EBITDA se pohyboval okolo milionu korun.
  • Firma prodala zhruba 100 tisíc letenek. Pro prvních šest měsíců počítá s pětinásobkem tohoto čísla. 

„Skypicker je technologická společnost, u těch není tak vysoký růst výjimkou. Sám jsem zažil růst 500 procent ročně u své firmy, takže mi to nepřijde jako sci-fi. Nicméně projektů, které dokážou najet na takovou trakci, je opravdu málo. Je vidět, že Skypicker ví, kde cestující tlačí bota při výběru letenek,“ poukazuje Pavel Matoušek, který založil servery Hyperzbozi.cz nebo AAAPoptávka.cz.

Podle něj autoři projektu pracovali s téměř běžnou službou a vypiplali ji k dokonalosti. „Podnikání na internetu je o detailu, o produktu a pak je to buď jackpot, nebo bankrot. Skypicker patří do té první skupiny,“ dodává Pavel Matoušek.

Aby ale firma mohla růst i nadále – a rovnat se výrazně mohutnější konkurenci - potřebuje posílit tým. „Ke splnění cílů potřebujeme další špičkové lidi, zejména mezi programátorskými talenty. Neustále pokračujeme ve hledání dalších posil,“ říká produktová manažerka Skypickeru Petra Vaškových.

Ve srovnání s obry

Je však třeba dodat, že navzdory velkému růstu je Skypicker stále malou firmou ve srovnání s jinými českými vyhledavači letenek. Portál Letuška například loni utržil 2,2 miliardy korun. Toho Skypicker letos téměř jistě nedosáhne.

Jde však o velmi odlišné byznysové pojetí. Zákazník klasického portálu do webového formuláře zpravidla vyplňuje datum a místo odletu a příletu, načež dostane nejvhodnější výsledky. Typický klient Skypickeru si vybírá podle aktuální nabídky.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.