Lidovky.cz

Potraviny on-line: Rohlík dohání Tesco. Na trh míří i další hráči

Ekonomika

  7:00
PRAHA/BRNO - Rohlík.cz oslabuje pozici Teska a na trh virtuálních supermarketů míří další silný hráč. Samoobsluh je ale na internetu mnohem víc.

Biopotraviny. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Za nákupy na internetu utratí Češi desítky miliard korun. Loni to bylo 67 miliard, letos by to podle Asociace pro elektronickou komerci mohlo být ještě o 10 miliard korun více. 

Nejvíce by měla růst kategorie online prodeje potravin, jejíž obrat bez započtení alkoholu v současnosti činí zhruba miliardu. Podle zakladatele a spolumajitele serveru Rohlík.cz Tomáše Čupra by za deset až patnáct let mohl český online trh s potravinami dorůst i na 50 miliard korun. 

Právě jeho firma zdatně konkuruje rozvozu potravin řetězce Tesco a už za několik týdnů expanduje z Prahy do Brna. 

„Na expanzi do Brna velmi intenzivně pracujeme. Uskuteční se na přelomu března a dubna. Některé věci šly lépe, než jsme plánovali, takže možná ten termín o něco uspíšíme,“ řekl Čupr LN s tím, že do čtvrt roku firma usedne do vlastních aut, čímž se zkrátí doba dodání a hlavně se usnadní další expanze. 

Právě geograficky omezená dostupnost služby zatím Rohlíku bránila ve větším útoku na Tesco, které doposud internetovému prodeji potravin vládlo. Zatím poslední projekt zakladatele Slevomatu Čupra funguje necelý půlrok a v některých ohledech už Tesco předstihl. 

Třeba objednávek registruje Rohlík.cz denně 300 až 400, v závislosti na dnu v týdnu. Tesco výkony služby Potraviny on-line nechce komentovat. Podle dříve zveřejněných čísel však Tesco, které na internetu debutovalo v roce 2012, dosahovalo po šesti měsících zhruba polovičního počtu nákupů. Od té doby mu ale prodeje rostou každoročně o desítky procent. 

ČTĚTE TAKÉ:

Jako jeden z klíčů k úspěchu se ukazuje právě doba dodání nákupu. Zatímco Tesco přiveze zboží až následující den, Rohlík.cz to zvládá do 90 minut. Díky tomu zasáhne širší skupinu zákazníků. Tedy nejen ty, kteří plánují velký nákup, ale i ty, kteří potřebují třeba jen maso a zeleninu, aby si mohli udělat večeři.

Na podobném principu jako Rohlík by měl fungovat i Kolonial. cz, za kterým stojí E-commerce Holding, spoluvlastněný skupinou Rockaway Jakuba Havrlanta a firmou Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Nejnovější přírůstek online trhu s potravinami má zahájit provoz do poloviny letošního roku.  „Týdenní nákup dělá 10 procent nákupních cest a 40 procent útrat. Stačí si uvědomit, kolikrát za poslední tři měsíce byl člověk v supermarketu a kolikrát v malé sámošce, v trafice nebo jinde,“ vysvětluje Čupr. 

Firma zatím bližší podrobnosti komentovat nechce. Ve svých začátcích ale bude služba rovněž dostupná jen v Praze a nabídne několik tisíc položek. Pro srovnání Rohlík.cz má v nabídce přes pět tisíc položek a během dvou měsíců slibuje rozšíření na sedm tisíc, Tesco má v e-shopu k mání 20 tisíc výrobků. 

Koloniál předpokládá, že do pěti let by mohl dosáhnout obratu čtyři až pět miliard korun. Rohlík podle Čupra letos dosáhne na 400 milionů korun, příští rok se chce pohybovat kolem miliardy obratu a do pěti let by se mohl dostat i na 10 miliard korun. 

Tyto firmy ovšem nejsou žádnými pionýry českého internetového trhu s potravinami. Webových ssmoobsluh je v tuzemsku mnohem více a některé fungují už řadu let. Například společnost s jednoduchým názvem Z rozváží potraviny z portálů Z-Market.cz a Potraviny online.cz po Praze a okolí už od roku 1998. Kexpanzi se ale nechystá.

Menších hráčů je hodně

„K opravdovému rozmachu prodeje potravin online došlo z našeho pohledu v letech 2004 až 2008, kdy nárůsty činily desítky procent ročně,“ říká jednatel firmy David Zúbek. Jeho firma má nyní v nabídce zhruba čtyři tisíce položek a při včasném objednání je doveze ještě týž den. Denně obslouží 70 až 90 zákazníků. 

Službu Potraviny domů provozuje v Praze od roku 2010 také KBJ Velkoobchody. Z jednotek zákazníků se dostala na desítky až stovky objednávek denně. 

„V současné době nabízíme více než 6 500 položek potravin, drogerie a potřeb pro domácnost. Sortiment průběžně rozšiřujeme,“ uvádí Peter Nemeshegyi z KBJ Velkoobchody. I tato firma zvládá nákup dodat ještě v den objednání. 

Na trhu je ale menších hráčů ještě více. Za zmínku stojí například Food 2U nebo brněnský MyFoodMarket. 

Vstup do online světa už dlouho slibují také Kaufland, Albert či Billa. Zatím však zůstalo jen u plánů. Důvodem jsou investice v řádech desítek milionů korun, zejména do logistiky. Jediným řetězcem kromě Teska, který na webu prodává, je tak Makro. 

Podle jeho mluvčího Ivana Tučníka internetový prodej v současnosti tvoří více než dvanáct procent obratu. Zhruba 80 procent zákazníků ale tvoří hotely, restaurace a catering.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.