Lidovky.cz

Bála se mytí talířů. Teď vede Češka v Londýně strategii marketingu

Ekonomika

  8:00
LONDÝN - Má na starosti strategii londýnské marketingové agentury, která vymýšlí webové stránky pro evropské prodejce automobilky Ford. Kateřina Nejedlá přitom do Londýna před dvěma lety odjížděla s tím, že bude možná mýt talíře.

Marketingová manažerka Kateřina Nejedlá. Vymýšlí strategii agentury Geronimo pro evropské trhy. foto: Archiv Kateřiny NejedléLidovky.cz

Vystudovala žurnalistiku, ale už při studiích ji víc zajímal marketing. Pracovala pro pražskou pobočku Fordu a nebyla si jistá, na jaké škole pokračovat. „Takže když přítel dostal nabídku práce v Londýně, bezmála jsem ho donutila ji přijmout a vzít mě s sebou,“ vzpomíná na období před dvěma lety Kateřina Nejedlá.

Lidovky.cz: Jak těžké je pro Čecha z vašeho oboru prosadit se v zahraničí?

NOVÝ SERIÁL

Kateřina Nejedlá je další osobností, kterou představujeme v byznysovém seriálu o Češích, kteří se dokázali prosadit v zahraničí.

Otázky jsou pro všechny vybrané lidi stejné.

Pokud máte tip na někoho podobné nebo jste jím vy sám/sama, napište nám na michal.pavec@lidovky.cz

Upřímně řečeno jsem z Prahy odjížděla smířená s tím, že možná budu někde mýt talíře. Marketing hodně závisí na komunikaci a kreativní práci s jazykem a to pro cizince vždy znamená horší startovní pozici. Zpětně si uvědomuju, že moje angličtina měla v té době k dokonalosti daleko. V prvním měsíci jsem rozeslala desítky životopisů a motivačních dopisů na všechny myslitelné pozice v oboru, ale drtivá většina z nich zůstala bez odpovědi.

Měla jsem nakonec štěstí ve dvou věcech. Moje současná agentura Geronimo zahajovala působení na českém trhu ve stejnou dobu, kdy jsem odjížděla do Londýna. Díky tomu mého manažera z pražského Fordu napadlo mě doporučit. Jsem mu za to hodně vděčná, protože jinak bych nejspíš opravdu stála někde u myčky. Druhé štěstí spočívalo v tom, že tahle pozice vyžadovala rodilého mluvčího z Česka, což byl v kombinaci se znalostí trhu a potřeb klienta (tedy českého Fordu) pro nového zaměstnavatele důvod překousnout moje mezery v angličtině.

Takže myslím, že pro každého je těžké prosadit se v mém oboru v cizí zemi. Pro Čechy ale může být malá výhoda to, že si třeba na pozicích vyžadujících češtinu nekonkuruje tolik lidí.

Lidovky.cz: Čím se nejvíc liší tamní firemní kultura od té české?
Naše firma je trochu specifická v tom, že pro každý trh zpravidla zaměstnává account manažera, který z dané země pochází. Většina kolegů je tedy z různých zemí světa, což atmosféru v práci samozřejmě hodně ovlivňuje - a musím říct, že velice pozitivně. Vzhledem k tomu, jak je Londýn multikulturní, a i většina místních Britů pochází z jiných částí země, není zase až taková výjimka, že kolegové jsou jedni z mála lidí, které v okolí opravdu znáte.

KATEŘINA NEJEDLÁ

  • Je jí 24 let, vystudovala žurnalistiku na Univerzitě Karlově v Praze.
  • Při studiu pracovala v pražské kanceláři automobilky Ford, v marketingovém oddělení.
  • Dva roky působí v britské agentuře Geronimo, která pro prodejce značky Ford zajišťuje webové stránky a online marketing.
  • Začínala v roce 2013 jako account manažerka, na starosti měla český trh.
  • Na jaře roku 2015 povýšila a nově má na starosti marketingovou strategii všech evropských trhů, které program její firmy v současnosti využívají (Nizozemsko, Francie, Belgie, Irsko, Švýcarsko, Dánsko, Norsko, Švédsko, Finsko, Česko a Maďarsko).

Díky tomu je hodně běžné vídat se i ve volném čase, chodit společně sportovat, nakupovat a podobně. I v kanceláři jsou pak vztahy většinou trochu méně formální - včetně těch s nadřízenými. Je běžné, že manažer po práci vyhlásí takzvané „beer o’clock“ a odejde s celým týmem do hospody probírat plány na víkend.

Lidovky.cz: Co si z vaší rodné země nejvíc přenášíte do své práce?
Kromě češtiny je to hlavně schopnost improvizovat - v podstatě pověstné „zlaté české ručičky“. Zdá se mi, že Britové i ostatní kolegové z Evropy mají větší tendenci dělat věci podle zavedených postupů a někdy jsou bezradní, když obvyklý proces selže. Narozdíl od nich se místo čekání na opravu původního nástroje snažím slepit si nějaký vlastní z toho, co mám zrovna po ruce.

Lidovky.cz: Jací jsou vaši kolegové v porovnání s těmi českými?
Plošně přátelští a milí. Standard je usmívat se, být zdvořilý a nestěžovat si, pokud se něco opravdu neděje. Což někomu zvenčí může připadat strojené, ale pro Brity je úsměv a small talk prostě součástí profesionálního vystupování.

Lidovky.cz: Co vám v zahraničí přineslo úspěch?
Nepřijde mi, že by šlo o nějaké zásadně jiné vlastnosti než v Česku. Ráda se učím nové věci, což je při práci s technologiemi užitečné, snažím se pracovat samostatně a předvídat, co budou moji klienti a nadřízení potřebovat. Mám práci, která mě baví, beru ji vážně a snažím se ji dělat nejlíp, jak umím. 

Lidovky.cz: Přejete si vrátit do Česka?
Časem pravděpodobně ano, ale spíš z osobních než pracovních důvodů. Zatím neplánuju děti, ale ráda bych je jednou vychovávala s podporou jejich babiček, které žijí v Česku.

Lidovky.cz: Čeho se z vašeho nového života už nebudete chtít vzdát?
Vysoké kvality potravin a určité životní úrovně. A takhle daleko od rodiny je to hlavně skupina kamarádů, se kterými si navzájem děláme záchytnou síť.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.