Automobilky a výrobci dílů v Česku loni zvýšili tržby o téměř patnáct procent na rekordních 991 miliard korun. Export vzrostl podobným tempem na 845 miliard korun. Údaje vychází ze statistik Sdružení automobilového průmyslu.
Členské firmy této asociace vykázaly růst tržeb o 14,9 procenta na 852,6 miliardy korun. Dodavatelé se na tržbách podíleli 44 procenty. Zároveň měli dvoupětinový podíl na exportu a zaměstnávali více než dvě třetiny lidí v odvětví.
ČTĚTE TAKÉ: |
Produkce firem v odvětví se loni zvýšila o 10,5 procenta na historické maximum 1,24 milionu vozů. Z toho 59 procent připadá na Škodu Auto, nošovická Hyundai se na výrobě podílela čtvrtinou a TPCA 16 procenty.
„Česká republika v roce 2014 potvrdila, že je světovou velmocí ve výrobě osobních automobilů a autobusů. Loňská rekordní produkce 1,245 milionu osobních vozů nás řadí celkově na 13. místo ve světě a na druhé místo v počtu vyrobených automobilů na počet obyvatel,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Letošní vývoj v Evropě, kam směřuje 83 procent exportu automobilek, podle něj naznačuje, že produkce aut v Česku bude možná opět rekordní a rekord čeká i ve výrobě dílů.
Evropa na prahu konjunktury?
Podle Jahna je Evropa na začátku konjunktury. Jak dlouho potrvá, bude záležet na trvání sankcí v Rusku, situaci na Ukrajině, cenách ropy nebo vývoji směnných kurzů.
Průměrná mzda v odvětví vzrostla o téměř tři procenta na 31.515 korun. Byla tak o téměř 23 procent nad průměrem České republiky. Automobilový průmysl zaměstnával celkem 155 500 lidí. Z toho počet pracovníků ve firmách sdružení se zvýšil o 3,3 procenta na 112 877 osob.
Loňský rok byl podle člena představenstva Škody Auto Bohdana Wojnara přelomový v oblasti technického vzdělávání. Automobilky spolu s ministerstvem školství participují na projektu Pospolu, který podporuje spolupráci škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi. Spolupráce začíná již na úrovni mateřských škol.
První fotky: podívejte se na nový Superb Combi. Ostré rysy a kufr 660 litrů |
Přes podporu školství se automobilky podle šéfa společnosti Brano Group Pavla Juříčka potýkají s nedostatkem pracovníků. Do Česka přitom míří nové investice a i někteří stávající dodavatelé automobilek plánují rozšiřovat výrobu. „Vím o nejméně deseti firmách, které plánují v Česku zdvojnásobit objem produkce,“ uvedl.
Do Sdružení automobilového průmyslu je nyní zapojeno 148 výrobců vozidel, jejich skupin, dílů a příslušenství a dalších firem, majících přímou vazbu na automobilový průmysl České republiky.