Lidovky.cz

Namísto bombardérů tajná auta. V rodišti Shakespeara testují jaguary

Ekonomika

  7:00
STRATFORD NAD AVONOU - Nedaleko Stratfordu nad Avonou, rodiště legendárního básníka a dramatika Williama Shakespeara, se dnes rodí úplně jiné umění. Špičkoví inženýři tu v rozsáhlém areálu pracují na technologiích pro automobily blízké i vzdálené budoucnosti.

Vývojové centrum skupiny Jaguar poblíž anglického Stratfordu nad Avonou. foto: Jaguar Land Rover

Skupina Jaguar Land Rover má na bývalém letišti britského letectva u vesničky Gaydon své vývojové centrum.

Ačkoli se to nezdá, bývalá vojenská základna britských strategických bombardérů třídy V s jaderným arzenálem dnes funguje v podobném režimu jako za dob studené války. Bombardéry tu jen vystřídala auta a namísto pilotů se to tu hemží inženýry a technikou, která je ve většině případů zapovězena zrakům nepovolaných. 

Vývojové centrum skupiny Jaguar Land Rover (JLR) je kvůli technologickým tajemstvím bedlivě střeženo a krom stovek zaměstnanců se sem jen tak někdo nedostane. A když už, je pod neustálým dohledem. Například mobilní telefony návštěvníků míří povinně do „slušivých“ igelitových pytlíčků, které svým zabarvením znemožňují fotografovat. To je tu přísně zakázáno.

Výrobce značky Lada zastavil na den výrobu. Ruský AvtoVAZ řešil součástky

To platilo i pro novinářskou výpravu, kterou skupina do svého technologického centra pozvala, aby jim předvedla něco ze svých chystaných novinek. 

Ačkoli je spousta uvnitř vyvíjených věcí zatím v utajení, pokrokem v některých oblastech se Jaguar Land Rover rád honosí. Společnost se totiž za éry nového majitele, kterým je indická skupina Tata Motors, technicky výjimečně zvedla. 

Kdysi hodně konzervativní JLR dnes patří v automobilovém světě na špičku v použití hliníku v konstrukci automobilu a probíhá intenzivní vývoj v oblasti využití dalších lehkých materiálů. Ve spolupráci s několika firmami pracuje Jaguar Land Rover na různých hybridních řešeních.

V rámci své červnové prezentace se však automobilka chlubí svým pokrokem v oblasti moderní chytré elektroniky. Do vývoje investovala v posledních pěti letech přes deset miliard liber. 

Vývojové centrum skupiny Jaguar poblíž anglického Stratfordu nad Avonou.
Vývojové centrum skupiny Jaguar poblíž anglického Stratfordu nad Avonou.

„Některá z těchto řešení se do výroby dostanou, jiná nikoli,“ zahajuje prezentaci Ken McConomy, šéf vztahů s médii britské skupiny krátce poté, co se novináři z přijíždějících mikrobusů a limuzín shromáždí v prezentační místnosti. Je však jasné, že to, co Jaguar staví na odiv, by firma ráda dotáhla do praxe. V případě některých řešení to ovšem může trvat docela dlouho.

Obecné představení technických novinek si vzal na starost sám šéf vývoje a technologií, německý manažer ve službách britské skupiny Wolfgang Epple. Ten ihned začíná tím, že v současnosti automobilový svět míří směrem k autonomním vozidlům, tedy autům, která se budou umět po silnicích pohybovat částečně nebo zcela sama. 

K budoucnosti, kdy by se řidiči měli úplně vzdát volantu, se Epple staví skepticky. „Zaručuji vám, že jsme automobiloví fanatici. Vybavíme auta podpůrnými systémy, které pomohou řidiči ve stresových situacích, jako je jízda v zácpě, nebo při hledání parkovacího místa, ale zároveň chceme zachovat maximální zábavu za volantem a potěšení z řízení auta,“ říká Epple.

Autopilot zatím ne

Už dnes podle něj umí automobily v řadě situací spolehlivě převzít otěže namísto řidiče, příchod auta schopného zcela samostatné jízdy bez zásahu lidského faktoru očekává Epple zhruba v letech 2025–2030. 

Luxusní značka Jaguar a terénní specialista Land Rover se ovšem do takových řešení nepouštějí. Slova Wolfganga Eppleho je potřeba brát s rezervou, kdo ví, k čemu nakonec automobilku donutí tlak konkurence, předpisů i požadavky samotných zákazníků.

Vždyť sám šéf technického vývoje si je vědom toho, že v současnosti lidé ještě nemají v moderní chytrou automobilovou elektroniku příliš velkou důvěru. Je to dáno malými zkušenostmi a také tím, že řada řešení je příliš nových a jejich spolehlivost je opravdu všelijaká. Jenže to se časem změní a elektronika bude spolehlivější než člověk za volantem, lidé jí tak postupně začnou důvěřovat a samotnému řízení nebudou muset věnovat tolik pozornosti.

Česko jako autovelmoc. Škoda, Hyundai a TPCA vyrobily 1,2 milionu vozů

To, prostřednictvím jaké techniky si budou auta u řidičů budovat důvěru, se rozhodl Jaguar Land Rover předvést v rámci praktických ukázek, které mají na starosti jednotliví inženýři zodpovědní za daný projekt. Z přednáškové místnosti tedy míří hloučky novinářů za konkrétní technikou. Jednou z velkých otázek pro další rozvoj chytrých aut jsou například způsoby, kterými bude řidič funkce auta ovládat. 

Jaguar předvádí například systém, který předpovídá, kde se chce řidič displeje dotknout, ale podle prvních zkoušek je jasné, že tohle je zatím opravdu velmi raný prototyp. Nepředvídá, pouze umí registrovat dotyk z větší vzdálenosti, ale vlastně jen tam, kam uživatele sám nasměruje. 

To ultrazvuková zpětná vazba, jež umožňuje přenášet vjemy do prstů uživatele, aniž by se musel dotknout displeje nebo tlačítka, vypadá slibněji. Kombinace obojího by pak měla znamenat, že se řidič nebude muset příliš soustředit na hledání položek na dotykovém displeji, díky předvídavosti systému a ultrazvukovým vlnám, jež vytvoří fyzickou zpětnou vazbu pro prsty, půjde řadu funkcí ovládat poslepu.

Místo stresu pohodlí

JLR také pracuje na řešeních, která monitorují stav řidiče. Základním krokem je měření tepu a dechové frekvence. Firma si představuje, že na základě těchto údajů se mohou upravit určitá nastavení vozu tak, aby například stresovaný řidič získal větší pohodlí a mohl se uklidnit. Systém by také měl zasáhnout v případě náhlé nehody. 

Řidiči, kterého postihne třeba srdeční příhoda, sám vůz přivolá lékaře, nebo jej dokonce ve vzdálenější budoucnosti dovede sám dopravit do nejbližší nemocnice. Auto se nějakou dobu má učit, jaké jsou pro daného řidiče normální hodnoty, zjišťuje je senzor vestavěný v sedadle.

Vývojové centrum skupiny Jaguar poblíž anglického Stratfordu nad Avonou.

Dalším krokem, který je hudbou hodně daleké budoucnosti, je pak snímání samotné mozkové aktivity. Auto by dle toho například mohlo poznat, kdy se řidič soustředí a kdy nikoli, kdy se o něj pokouší spánek, a řadu dalších detailů. 

Tomu by se pak mohly přizpůsobit reakce různých bezpečnostních systémů auta – například u řidiče, který se soustředí, by mohlo auto před případnou překážkou jen varovat, u nesoustředěného jedince by mohlo rovnou samo začít brzdit.

Pak už přichází čas opustit vzdušnou budovu technologického centra a okusit některé z vyvíjených novinek v opravdových automobilech – skupina míří na samotný testovací polygon na ploše bývalého letiště. Tady jsou připraveny prototypy vozů s různými řešeními.

Interiér se sám nastaví

U toho, který se učí řidičovy zvyky, je těžké se na prezentaci soustředit, jelikož systém je vestavěn v jinak „běžném“ a neskutečně nádherném sportovním kupé Jaguar F-Type, a to v jeho nejvýkonnější verzi. 

Namísto demonstrace toho, jak se auto učí, jakou hudbu kdy řidič poslouchá a jaký mobilní telefon používá, je mnohem lákavější poslouchat uhrančivý zvuk jeho přeplňovaného osmiválce. Ale pro pořádek – auto dle klíčku rozpozná řidiče a připraví interiér podle jeho zvyku. 

Už nebude nutné například seřizovat sedadlo, pokud předtím řídil někdo jiný s jiným klíčem. Auto naladí oblíbenou hudební stanici a řidiče například upozorní, že si doma zapomněl telefon. V budoucnu bude systém umět například zkontrolovat, zda nejsou na obvyklé trase do práce či z práce nějaké dopravní komplikace, a doporučí alternativní cestu.

Prototyp Range Roveru Sport ukazuje cestu k onomu autonomnímu řízení, kdy bude vůz za řidiče provádět typicky nepříjemné manévry. Předváděné auto tak například zcela samo zvládne otáčení na úzké silnici, kde maximálně využije daný prostor, na což by si řidič netroufl.

O kus dál je atrakce v podobě terénního auta, které se dá jednoduše řídit smartphonem. To má pomoci třeba při vyjíždění z velmi těsných míst, ale samozřejmě také v terénu, kde opět řidič jen velmi těžko odhaduje místo kolem sebe.

Technici se chlubí rovněž vozem, jenž umí komunikovat s centrální infrastrukturou. V tomto konkrétním případě umí auto podle senzorů určit kvalitu povrchu silnice a hlásit do centrální databáze například výmoly či opravdu nekvalitní vozovku. Zjištěná data putují na centrální servery, odkud se mohou dostat do dalších vozů. Místní samosprávy by takto snadno získaly přehled o stavu silnic.

Různých řešení, která dělají auta čím dál chytřejšími, zkouší Jaguar Land Rover samozřejmě mnohem více. A stejnou oblastí se zabývají i další automobilky a firmy, které v automobilovém průmyslu působí.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.