Lidovky.cz

Škoda Auto poutá nechtěnou pozornost. Pro Volkswagen je až moc úspěšná

Ekonomika

  7:34
MLADÁ BOLESLAV - V posledním čísle renomovaného magazínu Automotive News Europe (ANE) vyšel článek s názvem Český šampion. Stálo v něm, že by se současné výborné prodeje aut značky Škoda automobilce nemusely vyplatit. Její sesterská značka Volkswagen přešlapuje na místě a začíná ji vnímat jako konkurenci.

Nová Škoda Fabia Combi. foto: Škoda AutoLidovky.cz

Argumentaci nyní převzali i někteří další novináři včetně českých. Tvrdí, že podle nejmenovaných hlasů ze zákulisí koncernu začíná velká jízda Škody některým lidem vadit.

Otázkou je kterým. Z vedení koncernu? To by nebylo logické. Vždyť jim Škoda patří. Naopak by se měli radovat z úspěchu jedné z mnoha automobilových značek, které obří skupině VW patří.

Nebo snad manažerům Volkswagenu, mnohem větší značky, než je její česká sestra? To už zní racionálněji. Právě ti by se totiž měli zamyslet nad tím, proč v současnosti prodej modelů VW stagnuje, marže jsou nízké, a urychleně by to měli řešit.

Namísto bombardérů tajná auta. V rodišti Shakespeara testují jaguary

Škoda v letošním prvním pololetí opět navýšila prodej. A ustavila nový rekord značky za první pololetí, když dodala zákazníkům po celém světě 544 300 vozů. V meziročním srovnání to bylo o 4,2 procenta více.

„Bylo to náročné, ale úspěšné první pololetí,“ zhodnotil výsledky Werner Eichhorn, člen představenstva Škody Auto. „V červnu jsme obhájili vysokou úroveň prodejních výsledků. Výsledek posledního měsíce přitom ukazuje i na odlišný vývoj na jednotlivých trzích. Dobrý vývoj odbytu v západní a střední Evropě kompenzoval slabší kondici zejména ruského, ukrajinského a čínského trhu,“ dodal Eichhorn.

Problémy v Rusku i Číně

Červen by ale mohl znamenat nechtěný obrat k horšímu. Škoda rostla „jen“ o 0,1 procenta ve srovnání se stejným měsícem roku 2014. Zatímco v západní Evropě si polepšila o 9,3 procenta a ve střední Evropě o 14,9 procenta, na churavějícím ruském trhu ztratila 43,9 procenta.

Ránu automobilka inkasovala v šestém měsíci i na svém největším trhu. V Číně sice vzrostl prodej škodovek za pololetí o 5,8 procenta na 138 300 vozů, ale v samotném červnu zákazníkům dodala jen 20 tisíc aut, což bylo meziročně minus 15,2 procenta.

Nicméně značka Volkswagen na tom byla podstatně hůře. Od ledna ztratila – za prvních pět měsíců dodala zákazníkům 2,48 milionu vozů, v meziročním srovnání o tři procenta méně.

Škoda Superb Combi.
Škoda Superb Combi.

Úspěch slavila v západní Evropě, naopak prodej padal ve střední i východní části kontinentu a téměř o 50 procent v Rusku. VW se nedařilo ani v Jižní Americe ao 3,7 procenta si pohoršil v Číně včetně Hongkongu, kde prodal 1,16 milionu aut.

To byla studená sprcha pro vedení koncernu, do kterého patří dvanáct značek – kromě vlajkového VW a české Škody také německé Audi a Porsche, španělský Seat, britské Bentley, francouzské Bugatti či italské Lamborghini. Stále se totiž nevzdává cíle stát se nejpozději v roce 2018 největším výrobcem automobilů na světě.

Loni koncern zvýšil prodej o 4,2 procenta na 10,14 milionu vozů, poprvé tak překonal desetimilionovou hranici. Jedničkou na světovém trhu ale zůstal japonský konkurent Toyota Motor, jemuž odbyt vzrostl o tři procenta na 10,23 milionu vozidel.

Hlavní značka VW se na prodeji celé skupiny podílí asi 60 procenty. Přitom rychle ztrácí tempo nejen v odbytu automobilů. Loni dosáhla například jen 2,5procentní rentability tržeb, což znamená, že na jedno utržené euro měla jen 2,5 centu čistého zisku.

To Škoda loni prodala o 13 procent vozů více, poprvé ve své 110leté historii překročila milionovou hranici. Provozní zisk vzrostl o více než polovinu a firma dosáhla marže sedm procent, o dvě procenta více než rok předtím. Mnohem větší VW se takovými čísly pochlubit nemohl.

Zkostnatělý Wolfsburg

I proto mohl ze zákulisí společnosti zaznít hlas nejmenovaného představitele koncernu, který ocitoval magazín ANE. „Škoda se definitivně stala vyzyvatelem značky VW. Tak to prostě je.“

Poukazoval na to, že nejde jen o produkty, které jsou „simply clever“, jak zní slogan Škody, ale i o lidi. V Mladé Boleslavi prý myslí rychleji a lépe než někteří ve Wolfsburgu. „Mnozí by se ve Škodě mohli učit.“

Dokladem toho, že Škoda má opravdu tah na branku, je třeba i to, že plánuje představit každý půlrok nový nebo faceliftovaný model. Naposledy to byla třetí generace superbu, který se pyšní ohromným prostorem v interiéru za cenu nižší než passat.

Jako příklad určité „zkostnatělosti“ VW uvádějí experti zavádění nové modulární techniky. Tu vyvinula německá značka i pro další podniky koncernu, ale sama má s jejím uplatněním potíže. Zatím platformu MQB využívá jen u dvaceti procent svých modelů.

Česko jako autovelmoc. Škoda, Hyundai a TPCA vyrobily 1,2 milionu vozů

Škoda zareagovala mnohem bystřeji. U ní tvoří základ téměř čtyřiceti procent modelů, využívá ji například nový superb, nová fabia i octavia. Dostane ji i připravované nové sedmimístné SUV.

„I tohle přispělo k výjimečným ziskům značky Škoda,“ řekl na jarní výroční konferenci Martin Winterkorn, hlava koncernu a ještě nedávno i značky VW. (Ta má nyní nového šéfa – Herberta Diesse, kterého přetáhli od BMW.)

Ve značce VW panuje podle ANE rozladění, jak Škoda těží z toho, co oni vymysleli a postavili. Ale to je očividně další nesmysl v článku. Platforma vznikla proto, aby srazila náklady v celém koncernu, ne jen značce Volkswagen. Je určena i pro další, například pro Seat a Audi. Proč by tedy měl někdo vyčítat Škodě, že ji využívá rychleji?

Winterkorn už na počátku května řekl akcionářům, že „altruistická investice Volkswagenu do sdílení platforem pomohla dalším, třeba Škodě. Ta z toho nyní významně těží.“

Když se nedávno skácel s praskotem trůn s modlou koncernu – jejím dlouholetým předsedou Ferdinandem Piëchem –, podle ANE očividně skončila i jím protežovaná „vnitřní soutěž“. Používal ji jako motivační taktiku. Stavěl značky ve skupině proti sobě a snažil se z každé dostat to nejlepší.

Nyní se ale hovoří o tom, že se v koncernu bude vše mnohem více centralizovat. A to by prý mohlo postihnout Škodu Auto a její růst.

Ovšem i tahle teze stojí na vodě. Pakliže totiž vedení koncernu nezměnilo své odvážné plány a stále chce, aby Škoda v roce 2018 prodávala 1,5 milionu vozů ročně, střílelo by tím nesmyslně do vlastních řad.

Více emocí do byznysu

Už teď se ostatně ukazuje, že plány pro mladoboleslavskou automobilku byly zřejmě příliš optimistické. Škoda má problémy, s nimiž se bude muset rychle srovnat. Ještě nedávno byly skryté, teď již vypluly na povrch.

Je to jednak její velká závislost na západní Evropě i Číně a také neúspěchy v Indii a Rusku, na dvou klíčových trzích velkých rozvíjejících se zemí.

Přitom absentuje na jiných světadílech, například ve Spojených státech. A u toho i zůstane. Podle předsedy představenstva Škody Auto Winfrieda Vahlanda „neexistují žádné plány, že by na americký trh vstoupila“.

Zato nové možnosti by Mladoboleslavským mohl přinést íránský trh, kam koncern hodlá po uvolnění sankcí vstoupit se svými značkami Škoda a Audi.

Eichhorn nepřímo přiznal Automotive News Europe, že se cíl prodat 1,5 milionu aut v roce 2018 asi nepodaří splnit. Škoda bude možná potřebovat ještě o rok navíc. Experti z IHS Automotive jsou však mnohem skeptičtější. Podle nich Škoda prodá v roce 2018 maximálně 1,1 milionu aut.

Výrobní linka Škody Auto v Kvasinách.

První akcie české automobilky získala Volkswagen Group zhruba před čtvrtstoletím, dnes ji vlastní celou. Škoda od té doby neuvěřitelně vyrostla. V současnosti nabízí zákazníkům řadu sedmi modelů a jejich více než 40 variant.

A během těch posledních pětadvaceti let Škoda tvrdě pracovala na své imagi. Pro motoristy jsou podle ANE její vozy dnes racionální volbou – jsou praktické a kvalitní, nabízejí největší zavazadlový prostor a velkorysý interiér.

Na rozdíl od přímých konkurentů – korejských značek Hyundai a Kia – Škoda nabízí kompaktní sedany s pohonem všech čtyř kol. To oceňují řidiči zvláště v zemích s drsnějším podnebím. Například ve Švýcarsku to Škodě pomohlo k tomu, že se v loňském roce stala čtvrtou nejprodávanější značkou po VW, BMW a Audi.

A Škoda prý boduje stále i svojí cenou. Ovšem při bližším pohledu je zřejmé, že už to neplatí. Její nejlépe vybavené vozy jsou stejně drahé jako ty od Volkswagenu. Podle expertů je to ale dobře.

„Škoda si nemůže dovolit zůstat v pozici jen cenově výhodné značky na evropském trhu. Musí se pohnout, značku redefinovat,“ řekl analytik USB Philippe Houchois.

Podle expertů je dobře, že se Škoda snaží odpoutat od značek sázejících jen na nízkou cenu, od úspěšné Dacie nebo od Číňanů. Začalo to silným signálem, konceptem Vision C, představeným na autosalonu v Ženevě.

Tohle už nebylo žádné zaměnitelné auto od výrobce vozů pro masový trh. Naopak vyčnívalo z řady. „Chtěli jsme dostat do svého byznysu více emocí,“ řekl prodejní šéf Škody Werner Eichhorn.

Následovalo představení řady Monte Carlo. Ta již cílila nepokrytě na movitější zákazníky žádající líbivější design. Vozy s označením MC nabídly bohatší výbavu, sportovnější vzhled, motorizace však zůstala stejná. Takto vybavené fabie rozpohybovaly prodej například ve Francii.

Přitom je to trochu paradox. Ještě nedávno neúspěšná značka Seat od sázky na čistě sportovní vzhled a projev svých vozů ustupovala. Dnes sází třeba na rodinný model Leon kombi, což bylo dříve nevídané. To Škoda naopak svým posledním modelům propůjčila emocionálnější vzhled.

V nedávném průzkumu renomované společnosti J. D. Power hodnotícím spokojenost zákazníků s automobilovými značkami Škoda předstihla Volkswagen, když obsadila čtvrtou příčku. Dokonce i na jeho domácím hřišti v Německu skončila překvapivě o dvě příčky před ním.

Také finančně je na tom Škoda velmi dobře. Během uplynulých čtyř let její provozní marže činila v průměru 6,5 procenta. To bylo o půl procentního bodu více, než jak zněl cíl pro značku VW – ovšem pro rok 2018.

Na řadě jsou úspory

Škoda je také průběžně schopna financovat svůj růst. Volná peněžní hotovost, s kterou může nakládat, se loni více než zdvojnásobila na 840 milionů eur. Hodně vypovídající je také údaj o její produktivitě.

Před deseti lety prodávala 492 tisíc aut a zaměstnávala 23 tisíc stálých (výrazně levnějších než ve VW) kvalifikovaných pracovníků. Na jednoho zaměstnance připadalo 21,4 prodaného auta. Loni už byl poměr výrazně jiný – na jednoho zaměstnance 30 prodaných aut.

Srovnání se značkou Volkswagen v tomto směru nebylo možné, protože skupina VW podle ANE odmítla poskytnout nezbytná data.

Ale leccos naznačil již dříve Martin Winterkorn, když řekl, že VW má za cíl redukovat náklady o pět miliard eur do roku 2017 a již „identifikoval“ polovinu úspor. Jen letos značka Volkswagen očekává, že ušetří miliardu eur.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.