Bylo to prosté. Pokud zákazníci vyčerpali všechna mobilní data, Vodafone jim automaticky přidal nová. Mělo to však háček – operátor si za jejich dokoupení účtoval 49 korun, což ale zákazníkům předem nesdělil.
Vodafone zaplatí milionovou pokutu. Nutí zákazníky dokupovat data |
„Pravidelně překračuji, ale byl jsem zvyklý, že se mi prostě zpomalí internet,“ řekl zpravodajskému serveru ct24.cz právní poradce dTestu Miloš Borovička. Právě on byl jedním z mnoha klientů, kterým se nečekaná položka v účtu objevila. „Nejde ani o těch několik desítek korun, ale o princip,“ dodává.
Nekalý přivýdělek
Český telekomunikační úřad tento způsob přivýdělku už v květnu označil za nekalý. Vodafonu tehdy udělil milionovou pokutu. Aktuální rozhodnutí je však průlomové v tom, že firmě nařizuje, aby oklamaným klientům neoprávněně naúčtované peníze vrátila. „Pokud operátor požaduje za obnovený datový balíček platbu navíc, tak k tomu musí mít souhlas účastníka,“ odůvodnil rozhodnutí telekomunikačního úřadu jeho mluvčí Martin Drtina. Právě tento souhlas však Vodafone nikdy nedostal.
Vodafone naděloval data zdarma. Lidem však zahltil mobil esemeskami |
Operátor se však nevzdává. „Rozhodnutí je nesprávné a podáváme proti němu rozklad,“ uvedla jeho mluvčí Markéta Kuklová. Vodafone argumentuje především tím, že pokud klienti s poplatkem nesouhlasili, mohli od smlouvy odstoupit.
Změny ve smlouvách, provedené bez vědomí klientů, u nás nejsou nijak výjimečné. Český telekomunikační úřad upozorňuje, že pokud společnost chce kontrakt změnit, musí přesně určit, za jakých podmínek tak lze učinit. „Z dvanácti kontrolovaných subjektů, a jednalo se o operátory s největším počtem zákazníků, žádný nesplňoval podmínky pro to, aby k jednostranné změně smlouvy mohlo platně dojít,“ upozornil však Drtina.