„Já se spíše bojím, ani ne tak o Škodu Auto, jako o některé dodavatele pro přední německé značky, protože v těch nejdražších německých autech je spousta dílů z ČR. A ta minulá zkušenost z krize let 2008, 2009, kdy se dostal automobilový průmysl do krize z jiných důvodů, tak největší problémy měli dodavatelé pro ty luxusní značky, nikoliv naši výrobci vozů,“ uvedl Mládek.
Kauza podle něj nebude mít na Škodu Auto přímý vliv mimo jiné proto, že automobilka nevyváží auta do USA a akcie firmy se neobchodují na burze. Akcie Volkswagenu, které jsou na burze obchodovány, se v uplynulém týdnu propadly zhruba o 33 procent.
Šetření kauzy v Česku
Mládek také nevyloučil, že Česko začne kauzu vyšetřovat podobně jako jiné evropské státy. „Pokud bude mít EK takovýto požadavek, tak ministerstvo dopravy, které je za to zodpovědné, se bude zabývat touto otázkou,“ řekl.
Skandál vypukl minulý týden, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Ve skutečnosti tak auta vypouštěla mnohem víc škodlivých emisí, než ukazovaly výsledky testů.
Generální ředitel Volkswagenu odstoupil. Kvůli manipulacím s emisemi |
Na obcházení testů se přišlo u koncernových motorů TDI pod typovým označením EA 189. Šéf prodejní organizace Škody Auto v ČR Luboš Vlček dříve uvedl, že mladoboleslavská automobilka v minulosti přebírala motory řady EA 189 od skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány. Nyní už tomu tak podle něj není a aktuálně vyráběné vozy značky Škoda na území EU jsou vybaveny motory, které splňují zákonné požadavky a předpisy v oblasti životního prostředí.