Lidovky.cz

Skandál s falšováním emisí se týká 1,2 milionu škodovek

USA

  16:15aktualizováno  20:34
HAMBURK/PRAHA - Manipulace s emisemi naftových motorů se týkají po celém světě zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto. V pondělí to sdělil mluvčí společnosti Jozef Baláž. Uvedl také, že firma plánuje svolat dotčená auta do servisů k technické úpravě.

Škoda Superb na přehlídce ve Frankfurtu foto: Reuters

Škoda Auto je součástí německého koncernu Volkswagen, který minulý týden přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut.

Skandál ve Volkswagenu zasáhne i německý fotbal. První obětí může být Wolfsburg

Baláž uvedl, že v rámci Škody Auto jde o dříve vyrobené vozy s motorem řady EA 189. Dotčená vozidla jsou podle něj bezpečná a schopná každodenního provozu. Automobilka nicméně jejich majitele svolá do autorizovaných servisů, kde budou provedena příslušná technická opatření, na kterých firma nyní pracuje. Náklady na technická opatření převezme koncern Volkswagen.

Baláž upozornil, že všechny současně vyráběné vozy Škoda s naftovým pohonem nabízené v Evropské unii splňují emisní normu Euro 6 i všechny zákonné požadavky a předpisy v oblasti životního prostředí.

Volkswagen podváděl s emisemi i v Evropě. V Česku by mohlo jít o 150 tisíc vozů

Skandál vypukl v pátek 18. září, kdy německou automobilku z falšování emisních testů obvinila americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA). Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard Kč). Skandál navíc začaly minulý týden vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.

Ministerstvo dopravy ČR minulý týden uvedlo, že je připraveno svolat ke kontrole majitele aut koncernu Volkswagen včetně domácí Škody, které jsou vybaveny motorem TDI s možností obcházet emisní měření. V letech 2009 až 2013, kdy se prý motory do různých modelů montovaly nejvíce, se podle údajů Svazu dovozců aut v České republice prodalo přes 150 tisíc dieselových vozů Škoda a VW.

Motory jsou ve Fabii, Octavii nebo Superbu

Škoda Auto minulý týden uvedla, že nyní již v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster.

Volkswagen bude řídit Müller, Škodu převezme bývalý automechanik Maier. Oba přišli z Porsche

V důsledku skandálu minulý týden odstoupil generální ředitel koncernu Volkswagen Martin Winterkorn. Nahradil ho Matthias Müller, který doposud řídil divizi Porsche. Německá prokuratura v pondělí oznámila, že zahájila Winterkornovo vyšetřování, jež se zaměří na podezření z podvodu při prodeji vozů, které falšovaly údaje o emisích.

„Volkswagen je teď v dramatické situaci. Nebude zdaleka snadné obnovit pověst společnosti a získat zpět důvěru zákazníků,“ uvedl podle agentury Reuters nový šéf koncernu v dopise zaměstnancům.

Změny, kterými Volkswagen reaguje na skandál kolem emisí, se dotknou i české součásti Škoda Auto. Její šéf Winfried Vahland od listopadu povede aktivity koncernu Volkswagen v USA, Kanadě a Mexiku, a v čele mladoboleslavského podniku jej nahradí Bernhard Maier. Ten dosud působil ve funkci šéfa odbytu značky Porsche.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.