Lidovky.cz

Škoda je klenot v nejisté době. VW ji kvůli Dieselgate neprodá, tvrdí experti

USA

  6:00
MLADÁ BOLESLAV/WOLSBURG - Jak zalepí koncern Volkswagen očekávané rekordní výdaje za pokuty? Ministr průmyslu Jan Mládek minulý týden opatrně naznačil, že se firma může vzdát některých značek, tedy i Škody Auto. Oslovení ekonomové však míní, že si Němci ziskovou automobilku nechají.
Škoda

Škoda foto: MAFRA Tomáš Krist

Ačkoliv jsou nyní úvahy o prodeji značek předčasné, je třeba zdůraznit, že Volkswagen bude muset za manipulaci výsledků emisích testů zaplatit velké peníze. Na pokutách může, především v USA, vydat částku v řádu desítek miliard eur.

„Auta se v Česku budou vyrábět i nadále, ale jaké budou značky a jakého budou mít jejich výrobci majitele, nemusí být tak jasné, jako to vypadalo ještě nedávno,“ prohlásil minulý týden Mládek při snídani LN s podnikateli a manažery a fakticky tak připustil, že budoucí úsporná opatření wolfsburské centrály se můžou dotknout i Škody Auto.

Volkswagen má vlivného zastánce. Nevinný švindl, píše hvězdný Clarkson

Lidovky.cz proto oslovily ekonomické analytiky, zda skutečně může být ve hře i prodej nejlepší české exportní značky. Zájemci by se jistě našli, loni Škoda Auto utržila 11,8 miliardy korun.

Podle názoru expertů však u německých manažerů převládne dlouhodobá strategie nad okamžitou potřebou peněz vyvolanou aférou Dieselgate.

„Škoda velmi dobře také zapadá do produktového portfolia Volkswagenu a dosahuje lepších parametrů ziskovosti než zbytek koncernu,“ uvedl například David Marek, hlavní ekonom poradenské společnosti Deloitte.

Ostatně rok 2014 byl pro Škodu rekordním prakticky ve všech měřitelných oblastech, téměř každý měsíc hlásila nejlepší výsledek v tržbách či ziscích. Situaci však znepřehledňuje to, že manažeři Volkswagenu zatím netuší, jak moc se budou muset vydat z peněz.

Jen ve Spojených státech hrozí firmě za podvod s emisemi u dieselových motorů pokuta až 18 miliard dolarů. Více než 17 miliard eur pak tvoří finanční polštář, který po sobě zanechal odcházející šéf Martin Winterkorn.

Možný scénář: prodej minoritního podílu

„Pokud by však objem nároků přesáhl hranici, kterou by skupina byla schopna samostatně vyřešit, nelze prodej konkrétních značek vyloučit. Bude záležet na celkovém dopadu kauzy na prodej nových aut všech koncernových značek i na celkové výši nároků. Můžeme očekávat, že se skupina nebude chtít vzdát úspěšné značky Škoda, obzvlášť pokud by se jí krize dotkla znatelně méně než mateřského Volkswagenu,“ předpokládá Jan Linhart ze společnosti KPMG.

Takovou situaci podle Linharta obvykle firmy řeší tím, že prodají vybranému investorovi minoritní podíl.

„Transakce by skupině přinesla značnou hotovost, na druhé straně by umožnila zachovat stávající synergii značek v rámci skupiny a umožnila by následný odkup podílu od finančního investora v budoucnu,“ dodal Jan Linhart.

Škoda Superb Combi.

Dá se očekávat, že nyní budou manažeři hledat úspory jinde. A to především v provozu či v oblasti investic. Abychom byli konkrétní: uvažovaný vstup do seriálu Formule 1 – například do stáje Red Bull – se v současnosti jeví jako nepravděpodobný.

Volkswagen může také osekat náklady na vývoj nových modelů.

„Škody, které firmě v souvislosti s kauzou vzniknou, budou obrovské, přičemž černý scénář počítá až s 30 miliardami eur. Ovšem ani tak by nešlo o sumu, se kterou by se firma nedokázala vypořádat. Zvláště když budou výdaje rozloženy do více let, což se vzhledem k vleklosti vyšetřování a soudních sporů dá očekávat,“ popisuje analytik Jiří Šimara ze společnosti Cyrrus.

Auta se 'šidičem' emisí nestáhneme. Nic jim není, říkají čeští prodejci

Navíc mladoboleslavská automobilka pro Volkswagen představuje jakýsi ziskový maják v rozbouřené době, byť v objemu výroby se třeba mateřské značce nemůže rovnat.

„Škoda v rámci německého koncernu získává na důležitosti, což je patrné z jejího rostoucího podílu na tržbách a především provozním zisku. Jinými slovy tak představuje stále významnějšího přispěvatele k hospodářským číslům Volkswagenu a použití takto cenného aktiva na zaplacení jednorázové pokuty by představovalo nestrategické rozhodnutí,“ dodal Jan Šumbera z firmy Patria.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.