Lidovky.cz

Za skandálem VW stojí jednotlivci. Vyšetřování probíhá i v sídle automobilky

Ekonomika

  15:47
BERLÍN - Němečtí vyšetřovatelé uskutečnili kvůli emisnímu skandálu Volkswagenu prohlídky na několika místech včetně Wolfsburgu, kde má automobilový koncern sídlo. Oznámila to ve čtvrtek prokuratura v severoněmeckém městě Braunschweig.

Továrna Volkswagenu v německém Wolfsburgu. foto: APČTK

Pátrání mělo za cíl zajistit dokumenty a zařízení pro ukládání dat, které by mohly pomoci určit, kdo se na údajné manipulaci podílel, a vysvětlit, jak byla případně provedena, citovala z prohlášení úřadu agentura AP. Prohlídky provedli tři vyšetřovatelé za podpory úřadu služby kriminální policie německého spolkového státu Dolní Sasko.

Za falšováním údajů o emisích stáli podle VW jednotlivci

Při falšování údajů o emisích naftových automobilů z koncernu Volkswagen pomocí speciálního softwaru nešlo o firemní rozhodnutí. Řekl to ve čtvrtek vyšetřovacímu výboru amerického Kongresu šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech Michael Horn.

"Na jaře 2014 jsem byl upozorněn na možné nedodržování pravidel u emisí," uvedl Horn. "Byl jsem rovněž informován, že naši inženýři budou při řešení tohoto problému spolupracovat s úřady," dodal. O softwaru umožňujícím falšování emisí automobilka podle Horna informovala americké regulátory letos 3. září.

"Rád bych vám nabídl upřímnou omluvu za používání tohoto softwaru," řekl Horn vyšetřovacímu výboru amerického Kongresu. "Nemyslel jsem si, že je něco takového ve skupině Volkswagen možné," dodal Horn.

Volkswagen uvedl, že vyšetřování podporuje. Automobilka prý vyšetřovatelům předala „širokou“ škálu dokumentů.

Skandál vypukl před téměř třemi týdny, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Jak ve čtvrtek Volkswagen uvedl, není nadále jasné, zda je software pro kontrolu emisí nezákonný podle evropských pravidel. Automobilka již dříve uvedla, že zmíněný software mohl být instalován do zhruba 11 milionů vozidel převážně v Evropě. U většiny těchto vozů ale prý „nemá žádný účinek“.

Německý vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel ve čtvrtek Volkswagen vybídl, aby při řešení krize postupoval proaktivně. Uvedl ale také, že kritici by neměli překročit určitou mez. „Neměla by nastat debata o automobilovém odvětví nebo dieselové technologii,“ uvedl Gabriel, který se ve čtvrtek ve Wolfsburgu zúčastnil schůze odborového svazu zaměstnanců Volkswagenu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.